Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Han har byggt sin egen drömbåt

Det har tagit honom fem år att bygga båten. Nu ger sig han sig i väg på sitt livs seglats. ”En fantastisk känsla. Det är svårt att beskriva i ord”, säger Peter från Vadstena.

Båten har två sovhytter med rejäla sängar i.

Båten har två sovhytter med rejäla sängar i.

Foto: Henrik Jonsson

SEGLING2019-06-28 14:00

15 meter lång, nio meter bred och med en vikt på sju ton.

Det är en imponerande båt som nu lämnar Herstabergs marina.

Än mer imponerande är att Peter, som äger båten, har byggt den helt på egen hand.

Han började för fem år sedan med en två och en halv meter hög stapel av playwoodskivor, ett och ett halvt ton epoxiplast och några hundra kilo glasfiber.

Sedan dess har han slitit i timmar varje dag för att bygga sin drömbåt.

– Det har varit ett heltidsjobb i fem år. Det är den tid det tar. Det krävs att man är pensionär eller så för att ha tid med det här, säger Peter som har viss erfarenhet av att bygga båtar sedan tidigare:

– Litegrann. Men jag har aldrig byggt en båt från grunden.

Hur fick du den här idén?

– Jag har haft katamaraner förut och haft en idé om hur man vill att den ska vara. Jag ville förverkliga den idén och att hitta något begagnat eller nytt var helt uteslutet. Något begagnat finns inte och något nytt finns inte heller. De katamaraner som görs i dag är antingen för racing, eller så är det cruising, och då är det ganska klumpiga saker som är svåra att segla med ut på oceaner.

Båten har byggts i ett lagertält som han hade i Vadstena, sedan har den fraktats till Norrköping där de sista bitarna kommit på plats.

De största utmaningarna menar han har varit att täcka de stora skrovsidorna med glasfiber och plast – och att kämpa mot sommarhettan.

– Alla stora hanteringar har varit jobbiga och när man legat här på sommaren och jobbat så har det varit så fruktansvärt varmt och mycket insekter. Det har också varit jobbigt.

Båten har två rejäla sovhytter, kök, toalett, dusch och tvättstuga och den drivs helt utan bränsle. Förutom två djonksegel som Peter sytt själv, finns två stycken eldrivna motorer som laddas upp med hjälp av solceller på båten.

Han provkörde båten för första gången redan för ett par år sedan och nu har det äntligen blivit dags att ge sig i väg.

– Det är en fantastisk känsla. Det är svårt att beskriva i ord.

Han reser tillsammans med sin fru Evasusanne och första resmålet är Kanarieöarna eller Kap Verde.

–  Sen är planen att resa till Brasilien, Sydafrika, Indiska oceanen, Madagaskar och vad det nu kan vara. Vi har inte någon fast plan utan det får bli som det blir. Båten kommer förmodligen aldrig att komma tillbaka till Sverige. Den passar inte alls för våra skärgårdar eller gästhamnar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om