Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Göta kanal har öppnat

Nu har Göta kanal öppnat – för 185:e gången. Detta uppmärksammades strax utanför Norsholm med tal och kanonskott. Dessutom invigdes den återställda dragvägen med en kortare cykeltur.

Snabb. Landshövding Elisabeth Nilsson kapade målsnöret först av alla strax före Henrik Löfgren från NCC.

Snabb. Landshövding Elisabeth Nilsson kapade målsnöret först av alla strax före Henrik Löfgren från NCC.

Foto: Patrik Selsfors

Säsongsstart2017-05-03 14:31

Klockan är strax före tio på onsdagsförmiddagen och ett 70-tal personer har samlats på kanalbanken strax utanför Norsholm. Det är den tredje maj och alltså dags för att öppna Göta kanal för säsongen 2017. De stora renoveringar som gjorts på kanalen under året hann alltså bli klara enligt plan och under tiden invigningen pågår kommer ett antal båtar puttrande förbi. Men den här dagen ska inte bara kanalen öppnas – den renoverade och återställda dragvägen ska också invigas.

Här finns många intresserade från allmänheten men också landshövding Elisabeth Nilsson, kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) samt statssekreterare Eva Lindström som ska hålla tal. Först ut är dock kanalbolagets vd Roger Altsäter som hälsar välkomna och sedan överlämnar ordet till Eva Lindström.

– Det här är ett starkt besöksmål med tre miljoner besökare varje år. Det är också en viktig det av näringslivet och en otrolig historisk anläggning, därför är restaureringen Göta kanal 2.0 en väldigt viktig och prioriterad fråga för regeringen, betonar Eva Lindström i sitt tal.

Efter talarna har det blivit dags för invigningen av den grusade dragvägen intill kanalen. De fyra får ta plats på varsin cykel och som en liten karavan passera det gulblåa band som satts upp på kanalbanken – först att bryta målbandet är för övrigt landshövdingen som får bra fart på hojen.

Det här är nye vd:n Roger Altsäters första kanalöppnande sedan han tillträdde den 1 september 2016.

– Ja, så är det. Under min första tid har ju den stora renoveringen av kanalen legat i fokus. Vi har haft många renoveringsprojekt i gång i vinter men vi har lyckats stänga alla dessa nu till öppnandet av kanalen, det har gått enligt plan, berättar Roger Altsäter.

Den förre vd:n Anders Donlau har inte övergivit kanalbolaget, i stället har han gått in som projektledare för Göta kanal 2.0.

– Tack vare det har vi kunnat hålla tempot i det här renoveringsprojektet, vi har en bra rollfördelning, säger Roger Altsäter som också pekar på vikten av satsningar på land runt kanalen:

– Vi försöker hitta nya fina ställplatser för husbilar som inte stör. Dessutom satsar vi på cyklingen, till exempel i och med att vi bygger ny dragväg här.

Göta kanal 2.0

Det handlar om historiens största renovering av Göta kanal.

Projektet beräknas pågå mellan 2016 och 2020.

Kostnaden för detta projekt uppskattas till 500 miljoner kronor.

På detta sätt räknar man också med att säkra anläggningen från ett dammsäkerhetsperspektiv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!