- Jag har tagit del av två skrivelser, de ska lyftas på Skärgårdsrådets nästa möte, som en punkt på agendan. En förutsättning är att man ska känna sig trygg med den som kör båtarna. Vi tar upp frågan om bryggor, skärgårdslinjen och oron och försöker hitta en lösning på detta. Vi ska också skriva och svara dem omgående, säger Hamilton.
Krav uppfylldaHamilton menar att kraven som Transportstyrelsen ställer på skeppare är uppfyllda i upphandlingen.
- Man måste givetvis uppfylla de kraven.
Idag har ett av företagen, Högstad Produktion AB, som kritiserats ingen båttrafik utan bedriver taxiverksamhet och driver lantbruk.
- De har ej båttrafik, men vana av att köra skolskjutsar. Enligt lagen om upphandling kan man inte sätta någon erfarenhet på skepparen, det skulle vara konkurrensbegränsande. Men det här är ett stabilt företag och de har uppgett att de har den kompetensen hos skepparen.
KonkurrensAngående konkurrensen med redan befintliga företag säger Hamilton att det inte är någon risk nästa år, upphandlingen dragit ut på tiden och beställningstiden på specificerade båtar är lång.
- Visst det kommer att bli en viss konkurrens. Men Skärgårdslinjen, till exempel, är mer en upplevelse i resan. Jag hoppas de kan leva parallellt. Det kommer också finnas behov av taxibåtar för andra öbor.
Den kollektiva trafiken var tänkt att starta i juli 2012.
Skärgårdsrådet har möte i början av december.