Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Indraget underhåll av vägar upprör

Trafikverket överväger att dra in underhållet för 52 statliga vägar. Det har väckt kritik på flera håll och drabbar främst företagare på landsbygden, skriver Lantbrukets affärstidning, ATL. "Beskedet var en kalldusch", säger företagaren Annika Altnäs till tidningen.

Trafikverkets planer på att överlåta ansvaret för statliga vägar rör upp känslor.

Trafikverkets planer på att överlåta ansvaret för statliga vägar rör upp känslor.

Foto: Fotograf saknas!

Samhälle2018-10-17 07:00

Enligt Trafikverket kommer över hälften av de 52 vägarna eller vägavsnitten överföras i kommunal regi och resten i privat, om skiftet blir av i samtliga fall.

– Vi utreder 52 stycken, det är en sak, men att vi ska göra om 52 det är inte alls säkert, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till TT.

En vägsträcka kring vilken det uppstått konflikt är länsväg 801 i Söderköping. En nybyggd infart till staden har gjort att trafiken på vägen minskat, menar Trafikverket, och flaggade därför 2015 för att man vill överlåta vägen i enskild regi.

Det är något som rört upp känslor bland boende och företagare längs vägen, som då själva kan tvingas betala stora summor för underhållet.

– Beskedet var en kalldusch. Det är obehagligt när man som företagare på landsbygden ställs mot en stor myndighet, säger Annika Altnäs som driver Vänneberga gård, till ATL.

Konflikten har pågått i flera år och Bengt Olsson är medveten om motståndet, men Trafikverket måste se till riksintresset menar han.

– Det är klart att de inte har varit helt glada i detta. När du kommer ner under en hyfsad nivå på trafik så måste man göra en bedömning om detta är något staten ska stå för.

Bengt Olsson påpekar även att en framtida vägförening kan få statligt stöd. Företagaren Annika Altnäs tror dock det hela kommer bli kostsamt.

– Jag har suttit i sådana föreningar tidigare och ingen har gått runt. För en sommarstugeägare kan det bli någon hundralapp om året men för oss handlar det om en helt annan peng, säger hon till ATL. (TT)

Fördelning av väghållaransvar

Trafikverket utgår från principerna nedan vid fördelning av väghållaransvar:

Staten, genom Trafikverket, bör ha ansvar för allmänna vägar på landsbygd och för ett övergripande vägnät i tätort.

Kommunerna bör ha huvudansvar för väghållning i tätorter med undantag för det övergripande statliga vägnätet.

Enskilda vägar bör ha ansvar för vägar på landsbygd med främst nytta för fastighetsägare i deras närhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om