Runt om i hela Norrköping syns byggkranar som skvallrar om hur staden växer. Byggtakten ser ut att fortsätta på en hög nivå med stora projekt som Ostlänken, Inre hamnen och omvandlingen av Butängen.
När en stad växer uppstår ofta konfliktsituationer med ökad byggtrafik och begränsad tillgänglighet. Men måste det vara så?
– Vi hoppas att projektet ”Störningsfri stad” ska leda fram till ett planeringsverktyg, som kan hjälpa oss så att den pågående omvandlingen av staden ska störa invånarna så lite som möjligt. Det leder förhoppningsvis också till att det blir enklare att leva och verka i staden, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef på Norrköpings kommun.
Projektet ”Störningsfri stad” som drivs av Linköpings universitet och där Norrköpings kommun är en part, får 4,9 miljoner kronor av statliga innovationsmyndigheten Vinnova.
Projektet är tänkt att pågå under tre år och ska ge kunskap och kompetens som möjliggör utvecklingen av ett planeringssystem som kan visualisera trafikpåverkan i samband med byggande och olika trafikavstängningar.
Tanken är att visa hur användbart det är med interaktiv visualisering när det gäller att titta på olika scenarion i samband med beslut som rör stadsplanering, trafikplanering och bygglogistik.
Det system som ska utvecklas i projektet ska kombinera 3D-modeller av stadsplaneringen med trafiksimuleringsmodeller som kan beräkna trafikflöden och trafikdata, till exempel ljudnivåer.
– Planen är att systemet ska kunna visualisera var det kommer uppstå trafikrelaterade problem på grund av byggtrafik i staden, säger projektledare Anna Fredriksson vid Linköpings universitet, Campus Norrköping.
Systemet kommer att baseras på pågående och planerade byggprojekt för att skapa en bild av hur många transporter dessa totalt genererar över tid i staden och med hjälp av mobilnätsdata få en bättre bild av de generella transportflödena.
– Vi vill också kunna göra simuleringar av vad olika alternativa lösningar på problemen skulle innebära för trafikflödet, säger Anna Fredriksson.
Övriga deltagare i projektet är RISE, VTI, Trafikverket, Linköpings kommun, Uppsala kommun, Stockholm stad, LE Lundbergs Fastighets, Sankt Kors Fastigheter, Wiklunds Åkeri, Wellsec, Telenor, Sveriges Byggindustrier och Logistikkluster Östergötland.
Totalt har projektet en budget på 7,3 miljoner kronor. Deltagande parter står för insatser motsvarande 2,4 miljoner kronor.