Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fler landsbygdslinjer bort

Nu ska fler landsbygdslinjer i länet läggas ner. Franco Sincic (V) beskriver det som att det pågår en slakt av kollektivtrafiken.

Beslut i dag. Fler landsbygdslinjer ska läggas ner, enligt förslag i trafiknämnden i Region Östergötland.

Beslut i dag. Fler landsbygdslinjer ska läggas ner, enligt förslag i trafiknämnden i Region Östergötland.

Foto: Göran Billeson, Östgötatrafiken

POLITIK2016-09-22 06:30

I juni i år försvann 28 landsbygdslinjer i Östergötland efter beslut i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Nu är det dags för nya nerdragningar, i den västra delen av länet.

Tre linjer – varav två landsbygdslinjer – läggs ner nästa år, enligt förslag till nämnden som i dag ska ta beslut om trafikbeställningar för 2017.

De tre linjer som ska läggas ner är landsbygdslinjerna 509 (Linghem-Linköping) och 525 (Ljungsbro-Södra Hult), och tätortstrafiken i Vadstena.

Två linjer ska få kortad sträckning: 507 och 513. 513 är busslinjen mellan Kimstad och Linköping. Där läggs sträckan Kimstad-Gistad ned. Tanken är att man ska ta pendeltåget från Kimstad mot Linköping.

Fokus är på fortsatta förstärkningar av busstrafiken i Linköpings och Norrköpings tätorter.

Franco Sincic, Mjölby, Vänsterpartiets ledamot i nämnden, kommenterar:

– Jag tycker det här är alldeles galet. Nyss genomdrev majoriteten den största avvecklingen av landsbygdstrafik i länets historia och protesterna har varit och är fortfarande massiva. Nu visar S, MP och L med Centerpartiets Göran Gunnarsson i spetsen att de inte lyssnat på landsbygden alls utan fortsätter med nedläggningspolitiken.

– Från Vänsterpartiets sida kommer vi att rösta nej till dessa nya nedläggningar och vi har också pengar i vår budget för att utveckla landsbygdstrafiken istället. Vi är också tydliga med att dialogen med landsbygdsborna själva måste förbättras och förtroendet för en kollektivtrafik för hela länet återupprättas, säger Franco Sincic.

Sincic talar om en ”slakt” av kollektivtrafiken på landsbygden.

– Politiskt är det så sjukt, för det är ju Centerpartiet och Miljöpartiet som håller på och slaktar landsbygden, och det borde definitivt inte vara de som gör det, säger han.

– De linjer som föreslås läggas ner är linjer med väldigt lite resande och delar av året tomma bussar, säger Bengt Nordström (MP), Finspång, 1:e vice ordförande i nämnden.

I några enskilda fall vill Bengt Nordström avvakta överläggningar under torsdagen med sina kollegor.

– Det är en helt öppen diskussion vi ska ha inom partigrupperna, säger han.

– Det här är inga lätta beslut, säger han och understryker vikten av att få svar på alla frågor innan man går till beslut.

På frågan hur det känns som Miljöpartist att medverka till nerläggningsbeslut av kollektivtrafik på landsbygden svarar han:

– Man kan väga för- och nackdelar, men grundprincipen måste ändå vara att inte köra stora, tomma bussar i linjetrafik på landsbygden, utan man måste hitta andra lösningar, tillsammans med kommunerna.

Fakta Här är förslagen på förändringar:

Tätortstrafik

I Linköping behöver linje 1 och linje 3 stärkas upp på grund av ökat resande.

I Norrköping startar under hösten 2016 en ny snabbare linje 112 mellan Resecentrum och

Vrinnevisjukhuset.

Nedläggning av tätortstrafiken i Vadstena från och med december 2016.

Landsbygdstrafik

Förändringar avseende trafiken i Linköpings kommun från och med juni 2017

Nedläggning av linje 509 och 525.

Avkortad linjesträckning för linje 507 och 513. Sträckan Kimstad-Gistad försvinner.

Tidigare

I juni i år försvann 28 landsbygdslinjer i Östergötland.

I måndags anordnades ett protestmöte i Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om