Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Polisen håller koll på bevisen

Trafikpolisen håller koll på att chaufförerna har sina bevis. Men någon ökad kontroll, blir det inte.

Kontrollerar förarna. Det gör Dennis Örnborg och kollegorna inom polisen.

Kontrollerar förarna. Det gör Dennis Örnborg och kollegorna inom polisen.

Foto: Matz Glimhed

POLISKONTROLL2016-09-10 12:00

– Det blir ett moment till för oss att kontrollera. Vi vet ju att det är en del som har halkat efter och inte gått utbildningen, även om man vetat om det här ett par år. Men har man inte beviset får man inte köra, säger polisinspektör Dennis Örnborg.

Någon ökad kontroll blir det alltså inte från polisens sida, men när tunga lastbilar väl stoppas, läggs kontrollen av yrkesförarbeviset till.

– Vi har inte haft någon speciell utbildning om det här inom polisen, vi vet ju hur bevisen ser ut eftersom det har gällt för busschaufförer i ett år. Så det är ingen stor sak för vår del, men hos vissa åkerier brinner det säkert, säger Dennis Örnborg.

Busschaufförerna har alltså behövt förarbeviset sedan förra hösten. Och de, meddelar polisen, har haft bevisen i ordning när de kontrollerats.

– Man har inte ramlat på någon här, förutom en i Linköping. Så det har inte varit några problem, säger Dennis Örnborg och fortsätter:

– Där kanske man varit lite mer förberedd. Men det finns betydligt fler åkerier och förare och det är visst kö hos vissa utbildare.

Om en chaufför inte kan visa upp sitt bevis, utfärdas böter för den enskilde chauffören. För närvarande ligger bötesbeloppet på 500 kronor. Inte så mycket kan tyckas, men med tanke på att chauffören inte får köra vidare, blir kostnaden betydligt högre för åkeriet.

– Åkaren måste ordna en ny förare eftersom bilen blir ståendes. Så visst ger det konsekvenser, säger Dennis Örnborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om