– Det blir ett moment till för oss att kontrollera. Vi vet ju att det är en del som har halkat efter och inte gått utbildningen, även om man vetat om det här ett par år. Men har man inte beviset får man inte köra, säger polisinspektör Dennis Örnborg.
Någon ökad kontroll blir det alltså inte från polisens sida, men när tunga lastbilar väl stoppas, läggs kontrollen av yrkesförarbeviset till.
– Vi har inte haft någon speciell utbildning om det här inom polisen, vi vet ju hur bevisen ser ut eftersom det har gällt för busschaufförer i ett år. Så det är ingen stor sak för vår del, men hos vissa åkerier brinner det säkert, säger Dennis Örnborg.
Busschaufförerna har alltså behövt förarbeviset sedan förra hösten. Och de, meddelar polisen, har haft bevisen i ordning när de kontrollerats.
– Man har inte ramlat på någon här, förutom en i Linköping. Så det har inte varit några problem, säger Dennis Örnborg och fortsätter:
– Där kanske man varit lite mer förberedd. Men det finns betydligt fler åkerier och förare och det är visst kö hos vissa utbildare.
Om en chaufför inte kan visa upp sitt bevis, utfärdas böter för den enskilde chauffören. För närvarande ligger bötesbeloppet på 500 kronor. Inte så mycket kan tyckas, men med tanke på att chauffören inte får köra vidare, blir kostnaden betydligt högre för åkeriet.
– Åkaren måste ordna en ny förare eftersom bilen blir ståendes. Så visst ger det konsekvenser, säger Dennis Örnborg.