Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Storsatsning på Pampushamnen

Hamnverksamheten måste flytta från Inre hamnen. Som en följd av det byggs Pampushamnen ut för 900 miljoner kronor.

Pampushamnen. Kajen ska förlängas bakom den röda båten.

Pampushamnen. Kajen ska förlängas bakom den röda båten.

Foto: Michael Svensson

PLANER2016-05-31 06:30

Det är stadsutvecklingen, kopplad till Ostlänken, med bostäder på norra sidan av Inre hamnen, som gör att det kommunala bolaget Norrköpings Hamn AB:s verksamhet där får flytta på sig.

– I det första steget är det 500 meter kaj som försvinner på den norra sidan, säger Eric Gustavsson, projektledare för hamnflytten och utbyggnaden av Pampusterminalen.

De första bostäderna ska stå klara år 2020. Också mitt emot, på södra sidan, måste hamnverksamheten flytta på sig, då det inte kan ligga bullrande och dammande verksamhet så nära bostäder. Totalt måste Norrköpings Hamn AB släppa två kilometer kaj med tillhörande hamnplaner på norra och södra sidan i Inre hamnen.

– Det får konsekvensen att vi måste tillskapa nya hamnytor, kaj och hamnplaner, för att kunna behålla vår verksamhet. Tanken är att den expansionen ska ske ute på Händelö, vid Pampushamnen. Där har vi i dag 610 meter kaj. Vi planerar att bygga 640 meter ny kaj, dubbelt så mycket.

I dag finns det cirka 300 000 kvadratmeter terminalyta bakom kajen på Händelö. Bakom den nya kajen tillkommer 120 000 kvadratmeter.

Utbyggnaden berör främst containerterminalen och break bulk-terminalen, där virke och pappersrullar hanteras. Vid Pampusterminalen finns också en oljehamn.

Under 2016 och 2017 sker projektering och tillståndsprövning. Förhoppningen är att kunna få igång byggnationen 2018. Den totala byggtiden är fyra-fem år.

– Det är ett begränsat område, men det är komplicerat geotekniskt.

Kajen ska fästas i berget, och sediment och lera ska bort för att öka vattendjupet. Muddermassorna ska dumpas på två ställen norr om Esterön, tippområden som användes senast 2011.

Vattenverksamheten vid utbyggnaden kräver samråd. Ikväll hålls ett samrådsmöte i Orrekullagården och den 16 juni blir det ett möte i Visualiseringscenter. På Krokekssidan kan dumpning av muddermassor vid Esterön under något halvår ge grumligt vatten i Bråviken. Och Lindöborna berörs av buller från sprängningar under vatten och pålning under ett par månader.

Kvar på södra sidan blir Öhmansterminalen, mitt emot Blixholmen. Bulkhantering, löst gods, som flis, flyttas dit från Inre hamnen. 100 miljoner kronor investeras i Öhmansterminalen, som får en viktig roll vid hamnflytten.

Bakgrund

Stadsutvecklingen med bostäder i Inre hamnen gör att hamnverksamheten där måste omlokaliseras.

Budgeten för hamnflytten ligger på en miljard kronor: 900 miljoner till utbyggnaden av Pampusterminalen, som blir större och effektivare, och 100 miljoner till ombyggnationer vid Öhmansterminalen.

Flera tillståndsprocesser pågår. Det handlar om muddrings- och anläggningsarbeten i vattnet, dumpning av muddermassor och en ny detaljplan för en del av den nya kajen, en förlängning västerut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om