Nu har planarbetet för Johannisborgsförbindelsen inletts. Vägen ska binda samman Söderleden med Hanholmsvägen och i förlängningen Ståthögavägen med en ny bro över Motala ström.
Tanken är att bygga ihop den yttre ringleden med östra delen av staden och genom det avlasta de centrala delarna av Norrköping från trafik. Den exakta sträckningen är inte klar.
Johannisborgsförbindelsen är ett resultat av en studie där man tittat på hur man kan ta tung trafik till och från hamnen och ansluta till E4 och E22. Tanken är också att avlasta innerstan, både från tung trafik och vanlig trafik.
– Slutsatsen var att den bästa åtgärd man kan göra är att skapa en förbindelse öster om centrum, och dessutom koppla det till en åtgärd som Trafikverket planerar för, som innebär att man knyter ihop E4 norr om stan ut till Händelö och Herstadberg, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef vid kommunstyrelsens kontor.
– Det vi gör nu är en förstudie där man väldigt brett tittar på hur man ska dra den här vägen. Vi utgår från Ljura trafikplats, i korsningen Söderleden - E22, och tittar på hur man på ett bra sätt ska ta sig till den punkt där vi nästan låst att bron ska vara, väster om Lantmännen, säger Ulf Arumskog.
– I förstudien tittar vi också på vilken typ av bro det ska vara. Ska den vara hög eller låg, öppningsbar eller inte.
– Syftet är att skapa en förbindelse som gör att de bilar som inte har som målpunkt centrala Norrköping istället ska välja den för att ta sig till norra delen av Norrköping, som Ingelsta.
– Det vi har konstaterat är att den yttre ringen som avlastar innerstan har vi inte riktigt komplett. Vi har Söderleden, Riksbron, Ståthögavägen – men sedan tar den egentligen slut. Det här är ett sätt att knyta Söderleden till Ståthögavägen, säger Ulf Arumskog.
I slutet av 2020 hoppas man kunna börja bygga vägen, som då skulle stå klar hösten 2022.
Johannisborgsförbindelsen hör också ihop med utvecklingen i Inre hamnen. Den ska avlasta Hamnbron och på så sätt skapa förutsättningar för att Inre hamnen får en koppling till centrum. Idag utgör 30 000 fordon över Hamnbron och Östra Promenaden en barriär.
– Möjligheten att förändra det området finns ju inte om vi inte kan flytta trafiken.
Den nya vägen kommer också att vara en viktig möjlighet att kunna leda om trafiken under byggtiden för Ostlänken.