Dessutom ska det bli en sex kilometer lång tunnel under den västra delen av Norrköping, en tunnel som mynnar ut vid Klinga.
På tisdagen gav stadsplaneringsnämnden i uppdrag åt stadsbyggnadskontoret att starta tre detaljplanearbeten för sträckor utanför Butängen där Norrköpings nya resecentrum ska ligga.
– Vi samordnar detaljplanearbetet med Trafikverkets järnvägsplaner. Vi siktar på att gå på samråd i slutet av året eller början av nästa år. Antagande av planerna bedöms i dagsläget bli tidigast i slutet av 2018 eller början av 2019, säger Mikael Sonesson, planarkitekt vid stadsbyggnadskontoret.
– De järnvägsplaner som tas fram av Trafikverket får inte strida mot kommunens detaljplaner för att de ska kunna fastställas. Detaljplanerna är en viktig pusselbit inför byggstarten av Ostlänken.
En av de tre detaljplanerna gäller sträckan mellan Slottshagen och Ingelsta golfbana. Detaljplanen kommer att innehålla markanspråk för den nya järnvägsanläggningen samt hur gatunätet ska se ut i framtiden.
– Korridoren täcker delar av Slottshagen. Trafikverket jobbar fortfarande med att precisera linjen för järnvägen. Det har inte landat ännu.
Den del av Slottshagen som berörs är den som ligger längs Kommendantvägen och upp mot Karlsros verksamhetsområde. Korridoren går också upp norrut genom Ingelsta.
Trafikverket och kommunen för en dialog med de företag på sträckan som kan påverkas av dragningen av järnvägen. Dels kan det bli fråga om att Trafikverket löser in marken och dels jobbar kommunen för att hitta andra platser i Norrköping för lokalisering av företag som tvingas flytta.
Korridoren täcker också den östra delen av Ingelsta golfbana.
– Vi har en dialog med ägaren av golfbanan och tittar på hur vi kan hantera den situationen.
Ostlänken söderut planeras att gå under mark i närheten av korsningen Stockholmsvägen/Bergslagsgatan till Klinga. Det ska bli en sex kilometer lång tunnel, under den västra delen av stan, under Marielund, Himmelstalund och Motala ström. Tunnelöppningen blir 500-600 meter från nya resecentrum.
– Det här är ett jätteprojekt, säger Mikael Sonesson.
Där Ostlänken planeras korsa Krusenhovsvägen, strax söder om Åby, ska en mindre detaljplan att tas fram.