Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sänkt hastighet på Ostlänken

Trafikverket har beslutat att Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås, två av etapperna för nya stambanor för höghastighet dimensioneras för 250 km/h istället för 320 km/h.

Ostlänken kommer inte gå så fort eftersom hastigheten sänks till 250 km/h.

Ostlänken kommer inte gå så fort eftersom hastigheten sänks till 250 km/h.

Foto: Fotograf saknas!

OSTLÄNKEN2018-10-10 11:24

Trafikverket ansvarar för förutsättningarna för utbyggnaden av nya stambanor i enlighet med nationell plan för transportsystemet 2018-2029.

– Det är positivt att Trafikverket tydliggjort ytterligare en viktig planeringsförutsättning för Ostlänken. Osäkerheten kring planerad hastighet riskerade att påverka tidplanen och kostnaden för projektet. Trafikverkets ställningstagande är naturligt utifrån nationell plan, där regeringen tilldelat medel utifrån att järnvägen planeras för 250 km/h. Samtidigt noterar vi att det nya järnvägssystemet i andra etapper planeras för 320 km/h och det tycker vi är bra, säger Lars Stjernkvist (s), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

Inför det fortsatta arbetet har Trafikverket beslutat att Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås dimensioneras för hastigheten 250 km/h. Dragningen av Ostlänken ska ske inom den korridor som regeringen beslutat i tillåtlighetsprövningen.

– De nya förutsättningarna gör att restiden förlängs med några minuter. För Norrköping är restiderna till Stockholm med 250 km/h ändå mycket bra och med den ökade kapacitet Ostlänken innebär ges goda förutsättningar för ökad integration mellan Östergötland och Stockholmsregionen, säger Lars Stjernkvist (s) kommunstyrelsens ordförande.

Enligt Trafikverket planeras Ostlänkens trafikstart ske år 2033-2035.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om