Nu har landshövding Elisabeth Nilsson satt ner foten mot Trafikverket och avbryter samarbetet. Men finansiering kan vara på väg.
I tre år har länsstyrelsen krävt besked om ekonomisk kompensation för den personal som måste avsättas för planering och handläggning av höghastighetsbanan Ostlänken, skriver Östgöta Correspondenten.
I en formell skrivelse meddelar landshövding Elisabeth Nilsson att länsstyrelsen avbryter samverkan med Trafikverket och andra myndigheter om Ostlänken-projektet.
"Det innebär att vår särskilda organisation för hantering av Ostlänken, med bland annat tvärsektoriell arbetsgrupp och särskilt utsedda kontaktpersoner inte gäller", skriver landshövdingen.
Samma personal som arbetar med Ostlänken-hanteringen jobbar också med övriga plan- och byggfrågor. Trycket har ökat i och med det ökade bostadsbyggandet. Och det finns inte ekonomi att anställa fler som jobbar med de här frågorna.
Länsstyrelsens ställningstagande skulle kunna innebära att beslut kring Ostlänken försenas.
Men efter artikeln om frågan om finansiering av länsstyrelsens arbete i samband med planeringen av Ostlänken skriver kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S), Norrköping, i ett pressmeddelande att kommunen tidigare fått lugnande besked av regeringen.
– Vi är måna om att alla delar flyter på så att Ostlänken kan bli av enligt tidsplanen. Därför har frågan tagits upp med regeringen som gett lugnande besked. Det kommer resurser till länsstyrelsen för att klara planeringen, säger Lars Stjernkvist.