Norrköping ger tummen upp för regeringen kan ge klartecken för Ostlänken, oavsett om anläggningen ska dimensioneras för 320 km/h eller 250 km/h.
Norrköping vill ha den högre hastigheten, men det fungerar med 250 km/h också, och planeringsmässigt är det ingen större skillnad.
Tillåtlighetsprövningen i det här skedet omfattar Trosa, Nyköping och Norrköping.
Det är första gången som kommunen yttrar sig formellt om hela den sträckningen.
– Nu kommer staten med det formella förslaget om hur de vill bygga järnvägen och vi yttrar oss formellt. Det viktiga är att vi, med ett antal påpekanden, ställer oss bakom statens förslag. Det betyder att vi tar ytterligare ett viktigt kliv mot förverkligandet av den nya järnvägen, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).
De tre kommunerna är överens om vad de tycker är en bra lösning.
– Vi backar upp Nyköpings krav på att den nya stambanan ska ha ett stopp vid Skavsta.
– Nu är det allvar, nu är processen i gång. Nu börjar myndighetsprövningen. Det vi pratat om börjar bli praktisk handling, säger Lars Stjernkvist.
– Det finns jämfört med de tidigare planerna några justeringar. De är inte oväsentliga för oss i Norrköping. En är att man tidigare tänkte sig att man, norr om Norrköping, genom Kolmården, skulle tågen i huvudsak gå över mark, men nu ska man dra tunnel.
Det gör projektet dyrare, men Norrköping tycker att det finns väldiga fördelar, även om kommunen har ett antal påpekanden om vikten av att man tar hänsyn till vattenförsörjning och naturintressen.
– Generellt sett är det lättare att bevara viktiga områden och skydda värdefulla miljöer när vi drar det i en tunnel.
Kommunstyrelsen betonar dock i sitt yttrande att passagen vid sjön Skiren är en känslig passage och att man måste vara särskilt hänsynsfull.
Den fråga som återstår, som kommunen förhandlar med Trafikverket om, är om det ska vara upphöjt läge för sträckan när tågen kommer in i Norrköping fram till Resecentrum.
Kommunen menar att det är viktigt att man höjer upp det så pass mycket att det klarar översvämningar, men också så att kollektivtrafiken kan gå under Ostlänken.
Från Bergslagsgatan ska tågen ner i en sex kilometer lång tunnel under stan, för att sedan komma upp vid Klinga.