Brandsäkerhet är en fråga som aktualiseras varje år under adventstid när ljusstakar tänds i större utsträckning än vanligt. Som ett led i sitt förebyggande arbete lanserade Räddningstjänsten Östra Götaland (RTÖG) förra året kampanjen Brandtomten. Det visade sig bli mer populärt än man kanske väntat sig.
– Ja, det blev en braksuccé! Förra året nådde vi 600 000 människor med den här kampanjen och uppåt 1000 personer var inne och bokade men tomten hann bara med 300 besök, berättar Sylvia Rydström, kommunikationsstrateg på RTÖG.
Det handlar om en kampanj där man kan gå in på RTÖG:s hemsida och boka ett besök av Brandtomten hem till någon som man tycker skulle behöva ett brandsäkrare hem. Är man lyckosam kan tomten dyka upp med sin säck för att dela ut både mjuka och hårda klappar: man kan få brandvarnare eller brandfiltar – naturligtvis gratis.
– Förra året var det till exempel en hel del far- och morföräldrar som bokade ett besök till sina barn men tomten har också varit ute på förskolor och en hel del företag, säger Sylvia Rydström.
Brandtomten börjar med sina besök på torsdag och fortsätter fram till den 23 december men bokningssidan har varit öppen några dagar.
– Vi har redan omkring 200 bokningar så det verkar vara lika populärt i år. Men det är bara att fortsätta boka, det är inte först till kvarn utan vi gör ett urval bland de som är intresserade, upplyser Sylvia Rydström.
Det är en lättsam kampanj men med en allvarlig bakgrund, nämligen att så många bränder sker i tider av levande ljus och tända eldstäder.
– Det här är ett sätt att lyfta den här frågan och få folk att tänka mer på brandsäkerheten, därför är det kul att vi nått så många. Men så skänker ju Brandtomten brandvarnare och brandfiltar så det bidrar ju också direkt till ökad brandsäkerhet, tillägger Sylvia Rydström.
Man kan också följa Brandtomten på Instagram där han lägger ut uppdateringar från sina besök. Dessutom är en Instagramtävling utlyst där man kan fotografera och tagga #brandtomten på Instagram vid besöken eller om man ser honom någonstans på vägarna. Räddningstjänsten kommer att välja ut en vinnande bild och lotta ut en fin designbrandsläckare.
Brandtomten täcker Linköpings, Norrköpings, Söderköpings, Valdemarsviks samt Åtvidabergs kommuner – det vill säga förbundet Räddningstjänsten Östra Götalands medlemskommuner.