Precis som Anna-Carin Mulelid, Anna Ohlsson och Jonas Sjögren tar upp i sin insändare i tisdags kommer Fritidskortet för vuxna att försvinna ur ÖstgötaTrafikens sortiment från och med nyår.
I insändaren tycker man att det är märkligt att detta försvinner med argumentet att det är få som köper kortet. För oss är det inte märkligare än att glassar, kläder eller bilar som säljer dåligt försvinner ur sortimentet.
Fritidskortet för vuxna är ett kort med ett mycket förmånligt pris. Trots det är det få som köper kortet. Vår erfarenhet är att det till stor del beror på att kortet är starkt begränsat i när det gäller. De allra flesta av våra kunder vill själva välja när de ska resa och därför är detta kort inte intressant för så många.
Då Fritidskortet för vuxna även har lockat en liten målgrupp har vi valt att inte göra några enskilda och dyra kampanjer på enbart detta kort. Det vi skulle få in i merförsäljning skulle med stor sannolikhet inte ge tillbaka så mycket att en kampanj skulle betala sig. När vi gör kampanjer för våra produkter är det viktigt att vi hushållar med pengarna eftersom vi till så stor del är skattefinansierade. De kampanjer vi gör är kring nyheter, förändringar eller produkter som berör eller kan användas av många.
De undertecknade undrar även vilken ÖstgötaTrafikens strategi är för att ”främja integrationen i det som framhålls som den 4:e storstadsregionen”. Vårt svar är mycket enkelt. Vi anser att kollektivtrafik har en mycket viktig roll att fylla när det gäller regionens utveckling och samhällsnytta men vi avgör inte själva vilken trafik vi ska ha i länet, det gör våra ägare, det vill säga Östergötlands landsting och kommuner. Vi utför sedan den trafik de beställt.
Jag förstår, och är mycket medveten om, att alla våra förändringar påverkar både negativt och positivt. Vår strävan är dock alltid ha produkter och göra förändringar som gynnar så många som möjligt. Med våra nya priser uppmuntrar vi till att resa så mycket som möjligt med länets kollektivtrafik. Den som får det bästa priset är även den som väljer att köpa årskort. På så sätt hoppas vi få fler att ändra sina resvanor på lång sikt och det är bra ur flera perspektiv. Framför allt för vår framtida miljö men även för den enskildes ekonomi.
Svar på insändare
Genom ett misstag från Folkbladets sida har en insändare om Östgötatrafikens Fritidskort publicerats två gånger. Första gången insändaren var införd publicerade vi nedanstående svar från Östgötatrafikens vd Leif Johansson. För att rätt ska vara rätt kommer här svaret från Östgötatrafiken en gång till.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!