Nyligen presenterades Riksrevisionens granskning som innehöll svidande kritik, bland annat om bristande och outvecklad styrning som gjort larmcentralens verksamhet ineffektiv.
SOS Alarm har som mål att den som ringer 112 ska få svar inom åtta sekunder. Riksrevisionens granskning visade att larmcentralen inte nått målen de senaste tio åren. Den visar också att svarstiderna varierar beroende på var i Sverige du bor.
Men i en jämförelse mellan 2022 och 2023 har svarstiderna pressats med bred marginal, visar nationell statistik.
Under höstmånaderna september, oktober och november i år gick det mycket fortare att få svar från SOS Alarm jämfört med året innan.
I november 2022 tog det i snitt 18,5 sekunder innan larmcentralen svarade. I november det här året dröjde det endast 7,1 sekunder. Skillnaden var i stort sett likadan under september och oktober.
– Vi har sedan förra året förbättrat våra svarstider med nästan 60 procent mot föregående år, vilket är en avsevärd skillnad, säger SOS Alarms vd Madeleine Raukas i en intervju med TT.
Folkbladet har bett SOS Alarm att ta fram svarstiderna som rör Norrköpingsområdet och Östergötland.
"Lokal data är däremot knepigare till följd av att larmsamtalen hanteras på ett annat sätt nu än tidigare. I korta drag hanterades larmsamtalen mer regionalt under pandemin, medan de nu igen hanteras på nationell nivå", skriver Douglas Norström som är ansvarig för press- och samhällskontakter på SOS Alarm i ett mejl.
Han berättar vidare att larmcentralen sedan i september har svarstider på under åtta sekunder (vilket är SOS Alarms mål) i alla regioner.
"Inklusive Östergötland", tillägger Douglas Norström.
Han förklarar de tidigare långa väntetiderna med en ond spiral som inleddes under pandemin.
"Under pandemin blev hela landets befolkning sjukare med följd att fler ringde 112. Samtidigt insjuknade också vår personal till följd av samma pandemi. Det blev en ond spiral där färre operatörer skulle komma att behöva svara på alltfler samtal".
Madeleine Raukas hävdar att hon påbörjade ett förändringsarbete förra hösten när hon tillträdde.
– Vi har sedan förra året förbättrat våra svarstider med nästan 60 procent mot föregående år, vilket är en avsevärd skillnad, säger hon till TT.
En av anledningarna till att svarstiderna förbättrats är att företaget anställt över 350 nya medarbetare samtidigt som personalomsättningen minskat.