LĂ€nstransportplanen för 2022â2033, som nu Ă€r ute pĂ„ remiss till kommuner och myndigheter, handlar om vilka Ă„tgĂ€rder som ska göras för att förbĂ€ttra infrastukturen i lĂ€net. Budgeten för kollektivtrafikĂ„tgĂ€rder ligger pĂ„ 537 miljoner, gĂ„ng- och cykelĂ„tgĂ€rder pĂ„ 348 miljoner och vĂ€ginvesteringar pĂ„ 848 miljoner i förslaget. Ingemar Hillerström (MP), ersĂ€ttare i samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden i Norrköping, Ă€r mycket kritisk till hur pengarna fördelas. Att satsa mest pĂ„ vĂ€ginvesteringar kommer göra att koldioxidutslĂ€ppen ökar och gĂ„r dĂ€rmed stick i stĂ€v med klimatmĂ„len för 2030 menar han.
Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhÀllsplaneringnÀmnden, tycker det Àr bra att det nu kommer in synpunkter pÄ förslaget till lÀnstransportplan.
â Vi har inte tagit stĂ€llning till det hĂ€r utan det Ă€r bara en remissversion. Det finns inget politiskt beslut om vi tycker det hĂ€r Ă€r bra eller dĂ„ligt.
â Men vi har gjort en förflyttning mot att ha mer kollektivtrafik och minskat vĂ€ginvesteringarna, fortsĂ€tter han.
JĂ€mfört med lĂ€nstransportplanen för 2014â2025 har vĂ€ginvesteringarna minskat frĂ„n att uppta 53 procent av den totala budgeten till att nu ligga pĂ„ 33 procent. Samtidigt har gĂ„ng- och cykelĂ„tgĂ€rder ökat frĂ„n Ă„tta till 20 procent av budgeten och kollektivtrafiksatsningarna ökat frĂ„n 22 till 31 procent.
Ingemar Hillerströms förslag Àr att regionen ska satsa pÄ att bygga ut duospÄrvÀg i lÀnet, det vill sÀga tÄg som kan gÄ pÄ bÄde spÄrvagnsspÄr och jÀrnvÀgsrÀls.
â Jag vet att det har diskuterats tidigare, men det Ă€r inget vi tagit stĂ€llning till, Michael Cornell.
Ăr duospĂ„rvĂ€gar nĂ„got som skulle passa in i lĂ€nstransportplanen?
â Man ska pröva alla idĂ©er som finns. Men principiellt sĂ„ har vi sagt att det Ă€r staten som stĂ„r för jĂ€rnvĂ€garna och infrastrukturen nĂ€r det gĂ€ller jĂ€rnvĂ€gssatsningar, och vi tar hand om driften. Och jag förmodar att man mĂ„ste bygga om lite grann för att fĂ„ till den hĂ€r duospĂ„rvĂ€gen.
Remissvaren ska vara inne hos region Ăstergötland senast den sista februari. Sen ska ett reviderat förslag arbetas fram och ett beslut tas i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden i april. DĂ€refter gĂ„r lĂ€nstransportplanen vidare för beslut hos regeringen, för att sen faststĂ€llas av regionfullmĂ€ktige i höst.