Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Regionpolitikern: "Man ska pröva alla idéer"

I förslaget till ny lĂ€nstransportplan fördelas totalt drygt 1,7 miljarder kronor pĂ„ olika infrastrukturobjekt i Östergötland. Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhĂ€llsplaneringnĂ€mnden, vĂ€lkomnar alla idĂ©er och synpunkter pĂ„ planen.

Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhÀllsplaneringnÀmnden, sÀger att det skett en förskjutning mot mer pengar till kollektivtrafik och gÄng- och cykelvÀgar. Men tycker bra med alla synpunkter som nu kommer in.

Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhÀllsplaneringnÀmnden, sÀger att det skett en förskjutning mot mer pengar till kollektivtrafik och gÄng- och cykelvÀgar. Men tycker bra med alla synpunkter som nu kommer in.

Foto: Jasmine HĂŒbinette

Östergötland2022-02-03 11:00

LĂ€nstransportplanen för 2022–2033, som nu Ă€r ute pĂ„ remiss till kommuner och myndigheter, handlar om vilka Ă„tgĂ€rder som ska göras för att förbĂ€ttra infrastukturen i lĂ€net. Budgeten för kollektivtrafikĂ„tgĂ€rder ligger pĂ„ 537 miljoner, gĂ„ng- och cykelĂ„tgĂ€rder pĂ„ 348 miljoner och vĂ€ginvesteringar pĂ„ 848 miljoner i förslaget. Ingemar Hillerström (MP), ersĂ€ttare i samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden i Norrköping, Ă€r mycket kritisk till hur pengarna fördelas. Att satsa mest pĂ„ vĂ€ginvesteringar kommer göra att koldioxidutslĂ€ppen ökar och gĂ„r dĂ€rmed stick i stĂ€v med klimatmĂ„len för 2030 menar han.

Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhÀllsplaneringnÀmnden, tycker det Àr bra att det nu kommer in synpunkter pÄ förslaget till lÀnstransportplan.

– Vi har inte tagit stĂ€llning till det hĂ€r utan det Ă€r bara en remissversion. Det finns inget politiskt beslut om vi tycker det hĂ€r Ă€r bra eller dĂ„ligt.

– Men vi har gjort en förflyttning mot att ha mer kollektivtrafik och minskat vĂ€ginvesteringarna, fortsĂ€tter han.

JĂ€mfört med lĂ€nstransportplanen för 2014–2025 har vĂ€ginvesteringarna minskat frĂ„n att uppta 53 procent av den totala budgeten till att nu ligga pĂ„ 33 procent. Samtidigt har gĂ„ng- och cykelĂ„tgĂ€rder ökat frĂ„n Ă„tta till 20 procent av budgeten och kollektivtrafiksatsningarna ökat frĂ„n 22 till 31 procent.

Ingemar Hillerströms förslag Àr att regionen ska satsa pÄ att bygga ut duospÄrvÀg i lÀnet, det vill sÀga tÄg som kan gÄ pÄ bÄde spÄrvagnsspÄr och jÀrnvÀgsrÀls.

– Jag vet att det har diskuterats tidigare, men det Ă€r inget vi tagit stĂ€llning till, Michael Cornell. 

Är duospĂ„rvĂ€gar nĂ„got som skulle passa in i lĂ€nstransportplanen?

– Man ska pröva alla idĂ©er som finns. Men principiellt sĂ„ har vi sagt att det Ă€r staten som stĂ„r för jĂ€rnvĂ€garna och infrastrukturen nĂ€r det gĂ€ller jĂ€rnvĂ€gssatsningar, och vi tar hand om driften. Och jag förmodar att man mĂ„ste bygga om lite grann för att fĂ„ till den hĂ€r duospĂ„rvĂ€gen.

Remissvaren ska vara inne hos region Östergötland senast den sista februari. Sen ska ett reviderat förslag arbetas fram och ett beslut tas i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden i april. DĂ€refter gĂ„r lĂ€nstransportplanen vidare för beslut hos regeringen, för att sen faststĂ€llas av regionfullmĂ€ktige i höst.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!