Antalet bussar som används för illegal införsel av alkohol till Östergötland och andra län har blivit fler. Oseriösa bussbolag ser vinstchanser och köper fler fordon för att kunna frakta mer sprit och starköl.
Det har också blivit vanligare att bussbolagens ägare mer agerar säljare av biljetter till smugglare och själv inte säljer vidare alkoholen, utan upplåter utrymme på sina bussar för ”grossister” som väl i Sverige langar varorna vidare.
I Skåne väljer spritbussarna allt oftare bort Helsingör-Helsingborgfärjan och tar Öresundsbron, där polisen och tullen har svårare att stoppa och granska bussarna. Väl i Sverige avstår många bussar från E6 och tar mindre vägar, där risken inte är lika stor att stoppas av polis med utrustning för att väga bussar för misstänkt överlast, och kör sedan vidare mot Småland, Östergötland och norrut.
Efter tullens och polisens razzior mot östgötska bussbolag 2014 pågår en omfattande smuggelutredning ledd av vice chefsåklagare Eva Nemec Nordh vid åklagarmyndigheten i Linköping.
Polisledningens tilldelning av resurser har inneburit att utredningen dragit ut på tiden. Fortfarande har ärendet inte lämnats in till tingsrätten.
Tidigare i år dömdes ägaren till ett annat spritbussbolag, med säte i Järna, till fängelsestraff för smuggling i nära två år.
Styrelsens suppleant fick också fängelse och hovrätten dömde bolaget till böter på en miljon kronor, eftersom affärsidén enligt domstolen varit smuggling.