ââLastbilsföraren hade en enorm tur, sĂ€ger Akko Karlsson, en av de första pĂ„ olycksplatsen.
Akko Karlsson körde en av de första bilarna som kom fram till olycksplatsen. SlÀpet pÄ lastbilen ska ha börjat vobbla innan ekipaget stÀllde sig pÄ tvÀren pÄ Skramstadsbron.
ââVi bara rusade ut. Vi sĂ„g ju att hytten förmodligen hĂ€ngde ut och nĂ€r vi kom fram sĂ„g vi ju att den hade smashat ner i backen. DĂ„ tĂ€nkte man "det hĂ€r Ă€r det nog inte sĂ„ mycket med". Men nĂ€r vi skrek till honom fick vi se en arm som rörde sig, sĂ€ger Akko Karlsson till TT.
Tillsammans med tre andra tog hon sig ner till förarhytten pÄ marken.
ââVi försökte samla ihop första hjĂ€lpen-vĂ€skor, men det har tydligen folk inte i bilarna lĂ€ngre. SĂ„ med en liten vĂ€ska tog vi oss fram. Vi kunde fĂ„ bort brĂ„te och kunde konstatera att han var fullt kontaktbar och efter omstĂ€ndigheterna var han vĂ€ldigt stabil. Han hade i princip bara skĂ€rsĂ„r som var synliga, sĂ€ger Akko Karlsson.
SlĂ€pet som bestod av tvĂ„ containrar hĂ€ngde kvar pĂ„ bron â den ena över körbanan, den andra hĂ€ngande i luften.
TT: Var inte ni rÀdda för att containern ocksÄ skulle falla ner?
ââVi var ju inne pĂ„ att om det skulle börja gnissla att vi skulle slita ut honom. Vi undvek att vara under det överhĂ€ngande, men det kĂ€ndes som att den hĂ€ngde dĂ€r den hĂ€ngde. Och det bekrĂ€ftade han sedan â han hade 19 ton stĂ„l i den sista vagnen.
Den andra containern ska enligt polisen ha varit tom. Den 34-Ärige föraren fördes med ambulans till VÀsterviks sjukhus med lindriga skador.
Larmet om olyckan pĂ„ E22 vid Gamleby nordvĂ€st om VĂ€stervik kom in till polisen vid 07.30-tiden. VĂ€gen fortfarande avstĂ€ngd i bĂ„da riktningar. Ăven jĂ€rnvĂ€gstrafiken pĂ„ spĂ„ret som löper under bron Ă€r avstĂ€ngd för trafik. Bussar ersĂ€tter delar av strĂ€ckan pĂ„ Tjustbanan mellan Linköping och VĂ€stervik, enligt Kalmar LĂ€nstrafik. (TT)