Där utvecklas, marknadsförs, utbildas och svaras det på frågor om just kosttillskott. Företaget har funnits i Motala sedan 2002 och sedan ett par veckor är Drottninggatan 24 dess nya adress. Entrén är välkomnande i ljumma färger, porlande vatten och dämpad belysning.
– Man ska känna lugn och harmoni här. Människor spenderar ju större delen av sin vakna tid på sitt arbete, säger hr-chefen Henrik Winskog.
Vidare in i företagets lokaler hittas ett yogarum och ett ”ljus-rum” med en avslappningsfåtölj. Här ges de 35 medarbetarna möjlighet till yoga och meditation varje dag om så önskas. Företagets ledord kärlek – sanning – kunskap genomsyrar inte bara produkterna och den kunskap de förmedlar genom sin kursverksamhet, de går även hand i hand med personalpolitiken och arbetsmiljön.
– Här gäller frihet under ansvar. Under sommaren arbetar vi sjutimmarsdagar och är lediga på fredagar, exemplifierar Henrik Winskog.
Läs mer:Klart – nytt företag till Norrköping.
Peter Hencz är vice vd och menar att företaget måste ”leva som man lär”. Vilket inte verkar vara några problem: de som jobbar på Holistic måste dela grundvärderingarna att vara öppna för personlig utveckling och vilja leva ett hälsosamt liv.
– Det är grundkraven för att jobba här. Vi erbjuder en sund personalmiljö, man ska ju inte komma hit och bränna ut sig, säger han.
Enligt en undersökning förra året uppges sex av tio svenskar äta extra tillskott och mineraler. Det är en stor ökning jämfört med för bara ett par år sedan och det är något Holistic märker av – och är ett av huvudskälen till att man valt att flytta till Norrköping.
– Vi åker med på vågen. Medvetenheten ökar, men samtidigt är det 15 procent av svenskarna som går in i en hälsokostaffär, så det finns en stor del kvar att nå ut till. Apoteken börjar satsa på kosttillskott, och jag har sett att Siba säljer det bredvid batterier. Så vi ser en kraftig expansion, och här i Norrköping finns ett större rekryteringsunderlag, säger Peter Hencz.
Läs mer:Nu börjar det ta form hos Magnentus.
Från att från början bara ha sålt sina produkter via terapeuter och sedan hälsokostbutiker, finns Holistics utbud nu även på nätet. Att börja med att ”bara” bli rekommenderade via yrkesgruppen, tror företagsledningen varit en avgörande nyckel till framgången.
– De har spridit våra produkter så de blivit kända i Sverige. I dag har vi 2 500 terapeuter i systemet, vilket är vår bas, säger Peter Hencz.
Företaget ser sig som ett kunskapsföretag som säljer kosttillskott, då grundtanken med företaget var, och är, att förmedla just kunskap.
– Allt krut ska ligga på att sprida kunskap om hälsa och ohälsa. Intäkterna från kosttillskotten hjälper oss att kunna föra ut det, menar Pelle Randberg, senior adviser som varit med från början.
Helt emotsagda är dock inte företagets produkter, något man är medveten om. Här finns en uppsjö av reglementen om vad som får skrivas och inte på förpackningarna, och man är oerhört noga med hur exempelvis innehållsförteckningen skrivs.
– Det finns ett kraftigt reglemente, vi kan inte säga vad som helst eftersom det ligger hinder i vägen, säger Pelle Randberg.
Peter Henzc fortsätter:
– Det handlar om alternativ komplementärmedicin, som funnits i flera tusen år. Vi har inget emot skolmedicin, men vi vill att de två ska komplettera varandra.
I Norrköping kan de runt 900 kvadratmetrarna byggas ut med ungefär lika mycket till. Men oavsett hur mycket företaget växer, kommer man inte glömma grundtanken.
– Det gäller att inte tappa bort sig, vilket kan vara lätt i framgång, avslutar Pelle Randberg.