Universitetsmediagruppen är ett säljdrivet mediehus inom studentkommunikation som skapar värde för studenter, företag, studentkårer och högskolecaféer. Företaget finns i Eskilstuna och Stockholm och har idag 35 anställda.
– Det är framförallt på säljsidan som vi nu vill förstärka när vi kommer till Norrköping, säger Rickard Åsbäcken, vd på Universitetsmediagruppen som nu etablerar sig i Norrköping tillsammans med Dagens Industri, Di.
– Portarna slås upp den första februari i helt nyrenoverade lokaler som ligger vägg i vägg med Dagens Industris nya säljkontor på Drottninggatan 55, säger Rickard Åsbäcken.
Att båda bolagen etableras i Norrköping samtidigt beror på att moderbolag, RTM Business Partner, har fått uppdraget att driva expansionen av Dagens Industris försäljningskontor här.
– Och då är det naturligt att vi etablerar på samma adress då det är samma team som driftar båda bolagen, säger Rickard Åsbäcken.
Enligt Åsbäcken befinner sig företaget i en intensiv tillväxt- och rekryteringsfas och behöver framförallt stärka upp säljorganisationen.
– Anledningarna till att vi har fastnat för Norrköping är läget och de goda rekryteringsmöjligheterna här, säger han och fortsätter:
– Det finns dessutom en kundtjänst- och en säljkultur i stan och så tycker vi att Norrköping är en levande stad med en stark affärskultur.
Kontoret mitt i stan kallar han A-läge som sänder signaler om att man är en attraktiv arbetsgivare.
– Man öppnar dörren och är mitt i stan med allt vad Norrköping har att erbjuda.
Rekryteringen är redan i gång. I mitten på veckan gick företaget ut med jobbannonser och de 60 nya tjänsterna ska tillsättas redan i början på nästa år – 20 nya jobb för Universitetsmediagruppen och 40 för Di.
Vad söker ni för folk?
– Vi samarbetar med studentkårer och högskolerestauranger och har olika produkter och tjänster ute på högskolorna med bland annat gratis kollegieblock och dataskärmar för studenter. Detta finansieras av lokala bolag genom reklam. Företagen får sin logga på kollegieblocken. Det är den typen av folk vi söker, de som kan söka upp de här företagen och sälja in reklam till företag som har vuxna studenter som målgrupp, säger Rickard Åsbäcken.