Affärsidén, som grundarna Ted Axelsson, 27, och Eric Lager, 27, redan sålt in till cirka 200 företag i Sverige och som nu lanseras i USA och andra länder, är feedback-terminaler och digitala undersökningar för att förenkla insamling av åsikter, kombinerat med hållbara, kontinuerliga rutiner.
Det handlar om snabb feedback, eller som det heter på svenska, återkoppling.
Det man ser först är den digitala nöjdhetsmätaren, en terminal med smileys, som kan placeras i en butik, en skola, ett hotell eller på en arbetsplats. De första trycken leder vidare till snabba följdfrågor som ger en fördjupad bild av vad folk tycker om olika saker.
Företagen kan genom en dator skriva till nya frågor, och också använda andra plattformar som sociala medier eller mobiltelefoner.
Tech-startupen GreatRate, ett litet bolag med fokus på ny teknik och innovation, startade i Strykbrädan 2013. Den ena grundaren Ted Axelsson har en bakgrund som journalist, projektledare och en utbildning på Kultur, samhälle, mediegestaltning vid LiU och den andre grundaren Eric Lager har drivit flera bolag tidigare.
– Vi kände redan från början att vi ska jobba med framtidens lösningar och teknik, säger Ted Axelsson.
– Vi var snabbt inne där med att försöka använda touchscreen på ett sätt som underlättar.
De senaste åren har de fokuserat på partnerskap och nätverkande, vilket gett bra kontakter utomlands. Tillsammans med en sådan kontakt har man nu startat ett dotterbolag i USA.
– Vår strategi är att expandera ytterligare i USA, säger Ted Axelsson.
– I Sverige har vi visat att det här är framtiden. Vi har bra case inom detaljhandel, medarbetarundersökningar och inom vården.
Ica Strömmen använder sig av feedback-terminalen för att få kundernas åsikter om den varma mat butiken säljer, vad de vill ha, vilket visade sig vara husmanskost. Och en terminal på en vardagsrumsavdelning på ett Ikeavaruhus hjälpte till att identifiera varför kunderna upplevde priserna som lite för höga: en bäddsoffa som stod i början av avdelningen var dyrare än de andra.
En arbetsgivare kan känna av stämningen genom ett utskick till mobilen, så de anställda kan berätta hur de mår redan på morgonen, och vad som skulle öka deras motivation.
GreatRate är mitt i en process att gå från fyra personer vid kontoret i Norrköping till över 40 sysselsatta runtom i världen.