Trafikverket har presenterat sitt förslag på Ostlänkens spårlinje genom centrala Norrköping. Den 16 kilometer långa sträckan sträcker sig mellan Loddby och Klinga och är föremål för ett digitalt samråd som pågår fram till 4 april.
Hur förslagen ser ut kan ses på Trafikverkets hemsida.
Enligt Trafikverket har man satt fokus på regionala nyttor och kostnadsreducering.
Delsträckan Loddby-Klinga, genom centrala Norrköping, har fått ett delvis nytt utseende jämfört med tidigare skisser för området.
– Vid samrådet för den här sträckan år 2018 presenterade vi en spårlinje som innebar en flytt av Södra stambanan mellan Loddby–Kiselgatan. Nu har vi landat i ett förslag som innebär mindre påverkan på Södra stambanan och som ger större kostnadsbesparingar och miljövinster, säger Daniel Palm, projektledare på Trafikverket.
– Det handlar egentligen bara om några mindre justeringar jämfört med tidigare förslag. Detta blir vårt fjärde samråd.
Förutom en ny dubbelspårig järnväg så planerar också Trafikverket och Norrköpings kommun för en ny station på sträckan, strax norr om den befintliga. Den nya stationen ska byggas upphöjt på bro, ungefär 100 meter från nuvarande Resecentrum, vilket Folkbladet tidigare rapporterat om.
– Spårhöjden blir 12,5 meter upp i luften med rulltrappor ned till marknivå. Därmed ska spårvagnen kunna gå i Drottninggatans förlängning, säger Daniel Palm.
Dessutom ska platsen vara en plats där människor kan vänta, handla, fika, äta och umgås – alltså inte bara resa.
Under 2023 planerar Norrköpings kommun att anordna en arkitekttävling för att få förslag till utformningen av den nya stationen och intilliggande stadsmiljöer. Tävlingen planeras att genomförs i samverkan med Trafikverket och Jernhusen.
Målet är att utse ett vinnande förslag ungefär ett år från det att tävlingen har startat.
Fortsätter Daniel Palm:
– Synpunkter och information är viktigt för vårt fortsatta arbete med Ostlänken. Även om det tar många år från det att vår planering börjar till dess att vi börjar bygga ska du inte vänta med att säga vad du tycker, säger Daniel.
I slutet på 2024 planerar Trafikverket ytterligare samråd där de presenterar järnvägens utformning och vilket markanspråk anläggningen kommer ta.
För Norrköpings del räknar man med att bygget av Ostlänken ska komma igång tidigast under 2027.
Kostnaden beräknas till mer än 90 miljarder kronor.