Reidar berättar att inställningen i byggnads- och miljöskyddsnämnden varit att hjälpa företag så mycket det bara går.
– Finns det chans att ge okej till ett företag eller en privatperson som vill något som inte skadar någon annan försöker vi göra det. Är det inte ett garanterat nej, så är det ett ja, säger han.
Det var därför Askling bil beviljades bygglov på Sjötullsgatan, trots planerna på att dra en väg där. När de såg att beslutet med sträckningen för den nya vägen drog ut på tiden kände de att behövde agera.
Läs mer: Askling: Jag har aldrig varit med om något liknande.
– Vi tyckte synd om företaget och kände att vi inte kunde hålla dem på halster längre för då kanske de lämnar oss. Vi vill att de ska vara i Norrköping. Det här var ett sätt att visa vår goda vilja. Sedan för att inte företaget skulle lägga ner miljoner på något de sedan kanske måste riva gjordes en överklagan. På så sätt drogs processen ut på tiden och då kanske Trafikverket hinner bestämma var man ska dra vägen.
Har det funnits en diskussion mellan nämnderna?
– Ja, då. Intentionen är god från båda parter. Vi ville hjälpa företaget men utåt sett ser det jäkligt märkligt ut. Det kan jag hålla med om. Det ser ut som att högerhanden inte vet vad vänsterhanden gör.
Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden, menar att frågan kunde skötts på ett bättre sätt.
– Det ser ju inte bra ut. Absolut inte. Så ska det inte gå till.
Är det vanligt att en nämnd fattar ett beslut som en annan sedan överklagar?
– Nej, jag inte om jag varit med om det tidigare.