I den nationella trafikplanen som infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd presenterade i dag slås fast att E22 ska dras väster om Söderköping och att en ny bro ska byggas över Göta kanal, att Kardonbanan ska byggas och att det stora järnvägsprojektet Ostlänken är spikat.
Nedan utdrag ur den nationella trafikplanen:
Åtgärd
Den föreslagna åtgärden innebär att en ny väg byggs väster om Söderköping. Vägen får 2+1 körfält söder om Lv 210, västerifrån och 2+2 körfält norr om Lv 210. Vid korsningen med Göta Kanal byggs en öppningsbar bro. Lv 210 österifrån får en ny sträckning och ansluter till förbifarten. Tre trafikplatser byggs. Syftet med åtgärden är att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och stadsmiljön i Söderköping.
Kostnaden beräknas till 405 miljoner kronor, varav 356 miljoner kronor belastar plan 2014 – 2025.
Åtgärden medför förbättrade möjligheter till arbetspendling och förbättringar för näringslivets godstransporter.
Åtgärd
Projektet omfattar ett nytt spår, Kardonbanan, från Södra stambanan vid Åby via Malmölandet och över Motala ström för att ansluta till befintligt spår på Händelö. Syftet är att förbättra tillgängligheten till ny kombiterminal på Händelö samt eventuell ny godsterminal på Malmölandet. Projektet medger betydligt kortare transporttid till/från Stockholm samt gör att spårkapaciteten blir tillräcklig när förväntade terminalvolymer på Händelö ökar.
Kostnaden för åtgärden är 457,5 miljoner kronor, varav 173 miljoner belastar plan 2014-2025.
Åtgärden medför förbättringar för näringslivets godstransporter.
Byggstarten är beräknad till 2017–2019.
Åtgärd
Den föreslagna åtgärden innebär att ett nytt dubbelspår för högre hastigheter byggs mellan Linköping och Järna via Norrköping och Skavsta flygplats. Dessutom ingår en upprustning av bibanan genom Nyköping. Förutom ökad kapacitet är syftet dels att radikalt minska restiden Stockholm–Skavsta/Nyköping–Norrköping/Linköping och dels att minska restiden mellan Stockholm och Malmö. Ostlänken är också tänkt att ingå i en framtida ny stambana, som medför att restiden Stockholm och Göteborg kan minska till ca 2 timmar. Ostlänken bidrar även till att stärka kommunikationerna inom regionen och knyter Östergötland, Södermanland och Mälardalen närmare varandra samtidigt som kapacitet frigörs på både Västra och Södra stambanan.
Kostnaden beräknas till 34 838 miljoner kronor, varav 20 350 miljoner kronor belastar plan 2014–2025.
Åtgärden medför ökad säkerhet, förbättrade möjligheter till arbetspendling och förbättringar för näringslivets godstransporter.
Byggstarten är beräknad till 2017–2019.