Nu är han och hans ideella förening Under Kevlaret en av tio finalister i Reach For Change, som Mårten själv beskriver som "Sveriges tuffaste entreprenörstävling", där vinsten är att få långsiktigt stöd i upp till fem år. 

– Vi är så glada över att en social entreprenör från Norrköping deltar i årets "förinkubator" med sin verksamhet Under Kevlaret, kommenterar Reach For Change i ett pressmeddelande.

 

Artikelbild

| Mårten Granlund, verksamhetsansvarig på Under Kevlaret.

Det var 2016, när Mårten Granlund var 20 år, som två av hans bästa killkompisar kom och berättade för honom att de försökt ta sitt liv. En stark upplevelse som drog igång tusen tankar i hans huvud.

– Jag började fundera på varför det inte finns någonstans för killar att prata om sådana saker, och varför man inte kan berätta för sina bästa vänner att man mår skit? Jag bestämde mig för att bland annat starta en pod, och det spreds så mycket på Facebook och Instagram att tidningar och radio började höra av sig. 

Under Kevlaret vill uppmuntra och inspirera killar att tillsammans stötta och diskutera psykisk ohälsa. I dag jobbar 16 volontärer –  samtliga killar och män – vid den chatt som är öppen söndag-onsdag kväll och Mårten berättar att man har mellan 20 och 40 stödsamtal i veckan. Unga killar och killar mellan 16 och 26 är målhuvudgruppen.

– Vi vet inte exakt ålder eftersom de är anonyma. Det som hör av sig vill prata om allt som livet innefattar, säger Mårten och exemplifierar med kärlek som krånglar, att det är oroligt hemma och i skolan, att man har ångest som man inte vet vad det beror på, att man är orolig för sin porrkonsumtion, om sex och självskadebeteeden.

 

Namnet Under Kevlaret syftar på det hårda material, kevlar, som bland annat finns i skottsäkra västar, och det som finns under killars ibland hårda yta.

– Vi vill sprida budskapet att det som manligt måste få vara brett. Varför är det inte manligt att gråta, att be om hjälp, att stötta en kompis som mår dåligt och säga att man älskar honom?

Föreningen är även ute och föreläser om manlighet och i publiken har allt från skolpersonal och psykologer till läkargrupper och studenter suttit. 

– De är glada att någon uppmärksammar killar på det här sättet, och det är mycket igenkänning när jag pratar om min egen tid på gymnasiet, när jag hade ångest och inte ville prata om det, och mina relationer till kompisar och min pappa. Jag vill få killar att förstå att uttrycka känslor är manligt det med.

 

Ett starkt minne är en åhörare som hörde av sig efter en föreläsning där Mårten berättat om hur han själv, efter lång tid, sagt att "jag älskar dig" till sin pappa. 

– Han berättade att han själv gått hem och sagt det till sin pappa för första gången. Det kändes helt otroligt, den bästa effekten, säger han och fortsätter:

– Det är inte så att killar inte uttrycker kärlek, men bara inte i ord. Vi är inte vana att prata om känslor och behöver få verktyg. Det måste inte vara så svårt, krångligt och farligt. 

 

Att vinna Reach For Change och bli "inkubator", skulle vara en stor tillgång i arbetet, menar Mårten.

– De stöttar sådana som jobbar med barn och unga, så att de kan utveckla sin verksamhet. Vinner man får man experthjälp att utveckla sin idé och även hjälp med finansiering, säger han.

I ett första steg ska Mårten åka till Stockholm och pitcha sin idé för juryn, som består av toppchefer i olika företag. Tre går vidare till final där det är dags för pitch igen. Allt avgörs under oktober månad och just nu håller Mårten på att förbereda sig.