Det var taggade politiska företrädare från samtliga kommuner i länet som samlades runt regionfullmäktiges ordförande Eva Andersson (S) på Arbetets museum i torsdags förmiddag. Med pennorna i högsta hugg var de redo att signa den gemensamma avsiktsförklaringen kring den nya regionala besöksnäringsstrategin. Målet? Att få fler att spendera mer i länet.
– Det är ett historiskt ögonblick för Östergötland, sade Eva Andersson och syftade på att kommuner och region nu tillsammans utvecklar förutsättningarna för besöksnäringen, något som aldrig tidigare hänt.
Att alla kommuner, ja städer, i Sverige, och kanske samtliga världens länder, vill få fler turister är en av utmaningarna man ser. Hur ska besökare just välja vårt landskap som turistmål?
– Vi måste vara bättre, snabbare och duktigare, formulerade Reidar Svedahl (FP) rappt.
Eva Andersson har förslag på hur det kan gå till:
– Vi behöver jobba med att ta fram ett större utbud. Det måste till flera sängplatser och en bättre infrastruktur så man kan ta sig till alla aktiviteter, sade hon och berättade att besökare till Kolmårdens djurpark och Astrid Lindgrens Värld måste fångas upp när de är i, eller passerar, länet.
– Det händer ju många stora spännande event här!
Finspångs kommunalråd Anders Härnbro (S) ser potential i samarbetet:
– Vi står här som en region, och marknadsför det vi har i hela Östergötland, och inte bara i enskilda kommuner.
För Vadstena betyder samarbetet mycket, menar Bengt O Pettersson från partiet Konsensus.
– Vi är en liten kommun med små resurser att lägga på marknadsföring. Så vi är jätteglada att det här initiativet har tagits!
Hur själva marknadsföringen ska gå till ska börja diskuteras på allvar nästa vecka. Sedan tidigare finns portalen Visit Östergötland, dit flera kommuner är anslutna. Denna kommer nu att utvecklas. Dessutom bjuds journalister och bloggare in från andra länder på så kallade pressresor. Ett bra sätt att synas i utländska medier.
– Tyskland är vår största utlandsmarknad. 0,3 procent av tyskarna semestrar i Östergötland och eftersom de är 80 miljoner så finns det potential till utveckling, sade Susanne Fredriksson, chef för besöksnäring och turism på Visit Östergötland.
Men handen på hjärtat: blir Finspångarna glada om Boxholmarna får fler turister?
– Ja, för det betyder att det blir fler turister i länet och då kan man rekommendera dem att åka vidare till andra kommuner, sade Eva Andersson.