Hon kallar sig för entreprenör och businesstjej – Jessica Lingonstierna från Norrköping som när hon gick i fyran på Gustav Adolfskolan startade en skoltidning som hon och hennes klasskompis gick runt och sålde i klassrummen för en krona eller två. Sju år senare köpte Jessica Dalens tobak längst ned i Dalsgatebacken, och drev den i två år.

– Man kan nog säga att det började redan där. Jag gillar att styra, ställa, vara spindeln i nätet och rådda, säger Jessica när vi träffas över en kaffe på ett café på stan.

Efter den entreprenöriella starten tog livet henne vidare till USA som au pair, där hon träffade killen som sedermera blev pappa till hennes dotter. Efter ett par år i Sverige fick hennes dåvarande kille jobb i en liten stad utanför Washington, så åter igen gick flyttlasset över Atlanten. Där arbetade Jessica som webbdesigner. När dottern fyllde tio år kände Jessica att de behövde göra ett val: antingen bo kvar i staterna, eller flytta hem. Valet föll på det sistnämnda. På hemmaplan har Jessica haft flera jobb på olika bemanningsföretag, senast som chef på ett företag som hjälpte nyanlända ut i jobb och utbildning.

Artikelbild

| Jessica Lingonstierna från en resa till Vietnam i februari.

Historien om stövlarna började egentligen 2010 på ett minst sagt lustigt sätt. Det kom dock att dröja fem år innan hon startade igång företaget parallellt med sitt andra jobb och sju år innan hon på allvar tog tag i saken och sa upp sig för att satsa helhjärtat på gummistövlarna.

– Jag såg en annons om ett jobb i Stockholm. Det var en ganska konstig beskrivning där man sökte en fotomodell, man skulle vara ansiktet utåt och kontors- och marknadsansvarig. Men jag sökte och fick komma på intervju. Det blev dock inte mycket med intervjun, säger hon och skrattar:

– Det visade sig att det bara var en person på företaget, Bengt Sjöstrand. På lagret såg jag att han hade massor med gummistövlar och jag blev nyfiken på dem och frågade om han inte skulle satsa på dem igen?

Det visade sig att gummistövlarna, som Bengt själv designat, var från 1970-talet. Då hade de varit populära och sålts över hela världen. Men av någon anledning hade företaget, Acquo, lagts ned. Intervjun slutade inte med något jobb, men med att Bengt skänkte stövlarna, ett 40-tal par, till Jessica.

Artikelbild

| Stövlarna finns i fyra olika längder, med eller utan klack.

– Jag gjorde en hemsida som marknadsundersökning och tänkte att jag testar och ser om det finns något intresse för dem?

Det fanns det. Stövlarna gick åt och Jessica packade kartonger med adress hela världen.

Artikelbild

| Jessica Lingonstierna från en resa till Vietnam i februari.

Sedan dess har Jessica utvecklat företaget genom att skapa flera modeller och tillbehör. Stövlarna skapas av naturgummi och är handgjorda i en fabrik i Kina.

– Jag har hälsat på i fabriken två gånger. För mig är det viktigt med bra arbetsförhållanden, säger hon och berättar vad som gör hennes stövlar unika:

Artikelbild

| Jessica Lingonstierna driver ACQUO of Sweden.

– De är tunna, mjuka och är en mix mellan vintage och nytt. Eftersom de är gjorda av gummi är det bara att skölja av dem om de blir smutsiga.

När ska man ha dem på sig då, tänker du?

– Det är ju ingen traditionell gummistövel, men jag tänker att man kan vara snygg även när det regnar. Det är modestövlar, som man kan ha när som helst. Jag är bara tacksam att kunderna ser dem som häftiga stövlar!

Kunderna finns över hela världen och Jessica använder främst sociala medier som pr-kanal. Inte minst via influencers.

– Jag vill att det är vanliga tjejer, som ser olika ut, som visar upp stövlarna. Inte bara modeller som är 1,80 och väger 55 kilo.

Målet är att företaget ska växa. Då krävs antingen ännu mera jobb eller att Jessica hittar en samarbetspartner eller investerare. Var allt tar vägen återstår att se. Ibland tänker hon på hur allt slumpade sig som det gjorde:

– Stövlarna såldes över hela världen på 1970-talet. Och nu har jag det här företaget! Jag trodde aldrig att jag skulle jobba i stövelbranschen, säger Jessica Lingonstierna.