Det säger Owe Kågesten, ordförande i Marby Vägsamfällighet.
Han tycker dock att det är positivt att det inte är som tidigare tänkt, att det skulle vara olika kostnad beroende på de gamla avstyckningsplanerna. Det är bra att man gör det likställt. Grannen ska inte ha betydligt högre kostnad på grund av att man ligger på fel sida av någon gräns som skapades 1939, säger han.
– Det måste ju vara en fördelning av kostnaderna som man förstår sig på. Men att det blev en så kraftfull höjning – det är nästan en fördubbling. De som hade den lägre kostnaden, det är ganska många fastigheter och de som hade den högre var inte alls så många fastigheter.
Läs mer:Boende i Marby får dela på vägkostnaderna.
Att den nya fördelningen slår så, med en så kraftfull höjning för dem med den lägre kostnaden, tycker han inte låter rimligt rent matematiskt.
– Jag undrar hur de har räknat, säger Owe Kågesten.
Marby Vägsamfällighet efterlyser ett underlag som visar hur man beräknar gatukostnaderna.
– Framför allt genom att kommunen vill göra en massa saker som vi ifrågasätter, säger Owe Kågesten och menar att den föreslagna vägbredden på 5,5 meter inne bland husen är ”fullständigt onödig”. Inte ens tillfartsvägen från Djurövägen och fram till Marby har den bredden, säger han.
5,5 meter gäller fortfarande generellt som körbanebredd i granskningen. På vissa ställen behöver man frångå den på grund av av höjdskillnader och för att slippa intrång på kvartersmark.