– Det har varit många protester mot att alkoglassen säljs i matbutiker, både från oss men också från allmänheten, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Det var förra året som alkoisglassen N'ice började säljas i vanliga matbutiker runt om i landet. Glassen innehåller fem volymprocent alkohol och säljs med 18-årsgräns.

Men ganska snart vållade försäljningen stor debatt från flera håll. Eftersom den är fryst, och inte är en dryck, omfattas den inte av det svenska alkoholmonopolet, vilket fick flera personer att anmäla försäljningen av glassen till Konsumentverket.

– Lagstiftningen är inte anpassad till att alkohol kan serveras i andra former än som dryck. Vi ser det absolut som ett problem eftersom marknadsföringen träffar barn och unga. Teoretiskt skulle vi kunna pröva frågan utifrån reglerna om marknadsföring av alkoholdryck i alkohollagen men det finns inget ärende öppnat i dagsläget, har Kristina Wallin, jurist vid Konsumentverket tidigare sagt till TT.

Under sommaren drog IOGT-NTO igång en kampanj mot glassen. Flera tusen namnunderskrifter har samlats in och dessutom har samtal förts med bland annat Ica. Enligt det pressmeddelande som IOGT-NTO skickade ut under måndagen har Ica uppmanat sina butiker att sluta sälja glassen. På Ica Maxi Stormarknad valde frysansvarige Patrick Petersson att aldrig ta in alkoglassen i sortimentet.

– Det var mycket reklam om det förut och vi fick förfrågningar om att ta in det. Men jag vet att det ofta blir debatter om sådant, så därför valde jag att inte ta in den, säger han.

Hur det ser ut i övriga butiker i Norrköping, vet han inte. Men enligt en uppradning av butiker i landet som säljer glassen som Aftonbladet gjort, finns den inte att köpa här. Dock går det utmärkt via en av onlinebutikerna, Mathem.

Men det kan det alltså bli slut på nu. Folkhälsominister Gabriel Wikström (S) ska nämligen lägga ett förslag för att täppa till hålet i lagstiftningen som möjliggör att alkoholhaltiga produkter som inte räknas som dryck säljs i vanliga livsmedelsbutiker. Dessutom ska utredaren se över lagstiftningen och lägga fram förslag för att begränsa marknadsföringen av alkohol i sociala medier.

– Det här är något vi har efterfrågat länge. Lagstiftningen som reglerar marknadsföringen är inte anpassad för sociala medier och det är helt orimligt att de inte är tydligt reglerade då vi vet att unga i högre grad än äldre exponeras för alkoholreklam just i sociala medier, säger Johnny Mostacero.

IOGT-NTO tycker dock att folkhälsomyndigheten och regeringen valt en omväg för att agera mot alkoglassen.

– Det har varit många protester mot att alkoglassen säljs i matbutiker, både från oss men också från allmänheten. Att Gabriel Wikström nu agerar är såklart bra men det har tagit för lång tid. Hade marknaden för alkoholhaltiga preparat fortfarande varit reglerad hade det här problemet inte uppstått. När den alkoholpolitiska modell vi har i Sverige utmanas så måste regeringen agera snabbare, säger Johnny Mostacero.