På lördag är det nypremiär för Östgötateaterns föreställning "The Last Fish" på Stora teatern i Norrköping, en föreställning som tidigare under hösten har spelats i Linköping.

Under spelperioden där stoppade Arbetsmiljöverket inslaget med en industrirobot, ett beslut som Östgötateatern har överklagat. Den nya versionen, utan robot, är den som kommer till Norrköping. 

Magali Bancel och Mattias Lindström, nycirkusartister och ett par privat, som tidigare medverkat i bland annat Wendy & Peter Pan, har funnits vid Östgötateatern i cirka sju år.

Artikelbild

| Mattias Lindström och Magali Bancel i "The Last Fish".

De står för idén och konceptet bakom "The Last Fish", där de också medverkar själva. Magali Bancel har även regisserat, tillsammans med den franske moderna clownen Fred Blin.

Det är en enaktare, utan någon direkt berättelse, men med ett starkt tema: miljö. Bancel och Lindström har valt att närma sig det svåra ämnet med humor.

– Det är ofta det bästa sättet när man ska prata om något väldigt allvarligt, säger Magali Bancel.

När Titanic sjönk fortsatte orkestern att spela för att folk skulle hålla sig lugna. I dag skriver vi Facebookinlägg medan världen brinner.

Artikelbild

| Livemusik. Martin Orraryd, Ethan Law och Tanja Kaitaniemi.

– Det är bilden av världen vi har just nu: att allt faller isär, säger Magali Bancel.

Hon vill inte avslöja så mycket om vad som händer i föreställningen, då den bygger mycket på överraskningsmoment.

Artikelbild

| Esmeralda Nikolajeff och Mira Leonard.

– Tanken är att när folk går därifrån ska de känna att oj, det där hade jag verkligen inte tänkt att det skulle kunna hända, säger Mattias Lindström.

Bancel och Lindström arbetar med nymagi, Bancel med quick change, otroligt snabba klädbyten. I nycirkus ingår också mycket akrobatik. 

"The Last Fish" är en familjeföreställning, en entimmesföreställning som vänder sig till en bred publik. Det händer mycket i föreställningen hela tiden, visuellt och med musik specialskriven av två SON-musiker, violinisten Tanja Kaitaniemi och slagverkaren Martin Orraryd, som medverkar på scenen.

Magali Bancel och Mattias Lindström berättar om god publikrespons i Linköping, med exempel på de som såg föreställningen flera gånger. 

Totalt medverkar fem cirkusartister och två musiker. Spelperioden vid Stora teatern i Norrköping är den 2 november till 24 november.

Roboten kommer inte att komma tillbaka under den perioden. Den är inte avgörande för föreställningen, men överklagandet ses som viktigt då man konstnärligt vill ligga i framkant.