Den externa utredningen har inletts

I går inleddes den externa utredningen av digitaliseringsavdelningen. Kommunen vill bland annat veta om något brott begåtts.

Utredning pågår på digitaliseringsavdelningen.

Utredning pågår på digitaliseringsavdelningen.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköpings kommun2019-09-10 07:00

Sedan turerna kring digitaliseringsavdelningen först såg dagens ljus utanför kommunhuset i mitten av augusti, har kommunen själva börjat utreda vad som hänt. Först hade den tidigare digitaliseringsdirektören Johan Högne skrivit under avtal för 100 miljoner kronor, trots att han bara haft rätt att skriva under avtal för max 1,3 miljoner kronor. 

Sedan uppdagades att delegationsbeslut som kommunalråd Lars Stjernkvist (S) skrivit under inom digitaliseringsavdelningen, till ett sammanlagt värde på 165 miljoner kronor, aldrig kom fram till kommunstyrelsen. Och i förra veckan avslöjades att en chef fått gå då hen misstänks för mutbrott efter att ha frågat en leverantör om biljetter till ett konvent i USA för 40 000-50 000 kronor, medan en annan chef stängts av under utredning av samma sak. 

Allt detta kommer nu att lämnas över till KPMG, som på måndagen inledde sitt arbete med att utreda vad som hänt på avdelningen.

– Det finns de som säger vi inte borde utreda oss själva, och därför tar vi in KPMG. Vi kommer att skicka över det vi gjort till dem och sedan får de utreda vad som hänt, om personer ska ställas till ansvar och om något som gjorts är brottsligt, säger kommundirektör Martin Andreae.

Utredningen kommer att ta sex veckor. Fram till den 25 september kommer en parallell utredning av kommunstyrelsens ansvar att genomföras, på uppdrag av revisorerna. Också den genomförs av KPMG. 

– Den handlar om kommunstyrelsens uppsiktsplikt. KPMG tittar bland annat på om det är något i de formella systemen som klickat, säger Martin Andreae.

Vilket konvent utredningen av cheferna handlar om, vill personaldirektör Per-Olov Strandberg inte svara på.

– Det är föremål för tvisteförhandlingar med sekretess. Men jag kan säga att konventet handlar om it-frågor och att man åkte på det förra året. 

Vad gör ni för att förhindra att detta sker igen?

– Här handlar det om att gå igenom vad som gäller vid lou (lagen om offentlig upphandling), mutor och bestickning. Vi har ju riktlinjer och det gäller att upplysa om vilka skyldigheter man har som anställd. Vi planerar även att titta på kulturer och hur personalen mår, säger Per-Olov Strandberg.

Ja, hur är stämningen på digitaliseringsavdelningen? Hur mår personalen?

– Det är klart att personalen kan känna oro. Det förstår vi och vi har erbjudit alla att ta kontakt med Previa om de vill.

Vinjett...

Kommundirektör Martin Andreae.
Kommundirektör Martin Andreae.
Karta: Rådhuset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!