Lennart Zackrisson hade nyligen en insändare i Folkbladet om just det här, en text han också skickat till flera politiker och nu även skickar in som medborgarförslag.

Det är förslag för att lyfta kulturarvet, Norrköping som hamnstad, och stärka cityhandeln.

Lennart Zackrisson är medlem i Flottans män, en förening som haft sin lokal vid gasverket på norra kajen och som nu flyttat till F13-området. Han är fritidsskeppare, med motorbåt, sedan 50 år tillbaka och vill se att Norrköpings hamn blir en turistattraktion.

Artikelbild

| Andreas kvarn/Mattonska magasinet.

Förslaget är att sätta tillbaka bryggorna för småbåtar utanför Strömsholmen och Grand och göra en fritidshamn längre ut på södra kajen.

– Västervik, Trosa, Visby, Söderköping, alla städer som har en hamn som ligger i city har världens uppsving på sommaren med båtturister, säger Lennart Zackrisson.

– Handeln i city behöver lite hjälp. Båtturister är en köpstark kundkategori som mycket väl kan hjälpa till och få lite snurr på stan, som är skittråkig på sommaren.

– Det är många som säger att Bråviken är lång att åka i, men det är inte längre än att åka till Visby eller Västervik.

Artikelbild

| Det här, fritidsbåtar, är något Norrköping behöver fler av, menar Lennart Zackrisson.

– Norrköping är en hamn- och varvsstad. Det finns ett ankare som ligger nere i hamnen, mycket mer är det inte. Vi har inget sjöfartsmuseum som alla andra städer med lite kultur, säger Lennart Zackrisson.

– Andreas kvarn vore utmärkt att använda som sjöfartsmuseum med restaurang i botten, säger han.

Artikelbild

| Här skulle det kunna bli en fritidshamn.

Föreningarna Flottans män och Skeppare Societeten skulle också kunna ha lokaler här.

– Det ligger överallt i källare och förråd massor med grejer som bara längtar efter att bli uppvisade, vad det gäller marina saker. Det skulle inte vara något bekymmer att fylla ett sjöfartsmuseum med intressanta föremål.

Artikelbild

| "Norrköping är en hamn- och varvsstad", säger Lennart Zackrisson.

Björne Kölvik, också medlem i Flottans män, och tidigare sjöbefäl, har tankar om ett marint centrum, ett museum, på Strömsholmen och ett torn där som inseglingsfyr till stan.

Skeppet Vega vill ha Norrköping som hemmahamn. Den nya bro som planeras över till Inre hamnen måste bli öppningsbar, då en fast bro skulle hindra segelbåtar att komma in i hamnen, och sätta stopp för flottbesök och Tall Ship Races, påpekar Zackrisson.

Andra förslag är båttrafik till djurparken och Esterön.

Där den nya stadsdelen Inre hamnen byggs har det funnits skeppsvarv och hamn sedan 1600-talets början.

Flera föreningar i stan arbetar mot samma mål, en sjöfartsmiljö i stan, och uppvaktar politiker i frågan.