Waldorfskolan emot nationella prov i trean
Skolministern är på väg att driva igenom obligatoriska nationella prov i trean.Det väcker oro på Waldorfskolorna, där man anser proven gå stick i stäv med den egna pedagogiken.- Vi protesterar. Barn är så olika i sin utveckling, och just i trean brukar de också vara mycket känsliga, säger Eva Kjellenberg, lärare på Rudolf Steinerskolan i Norrköping.
På Rudolf Steinerskolan är man helt emot nationella prov i trean. Barn utvecklas så olika, säger läraren Eva Kjellenberg.Foto: Anita Kjellberg
Foto: Fotograf saknas!
- Nej, skolan läggs naturligtvis inte ner för det. Och blir man tvungen till något, så blir man ju tvungen. Men vi säger ifrån, vi protesterar.
Eva Kjellenberg beskriver, hur Waldorfskolorna har ett helt annat upplägg än andra skolor.
Barnens sinnen
- I ettan jobbar vi med barnens sinnen. Berättar sagor, målar, dansar, sjunger, hoppar rep... De lär sig bokstäverna genom bilder och upplevelser, bokstäverna kommer fram ur bilderna. De anknyter till deras känsloliv och fantasi, och inte bara huvudet. Och vi leker med plus och minus.
- Sedan, efter ett tag, börjar barnen läsa av sig själva. Naturligtvis kollar vi noga, om det är några som verkar få problem med läsningen.
- Det är så så olika. En del barn är intellektuella redan i femårsåldern och läser redan då. Andra börjar inte förrän i trean. Men till slut blir de lika bra ändå.
- På somliga barn kan det i början verka som om de sover. Sedan i fyran eller femman kan de plötsligt allt... Fram i sexan, när barnen mognat och hunnit vakna upp intellektuellt, då kör vi igång för fullt med teorier och sådant.
Känslig ålder
Vi frågar om Waldorfbarnen, med skolans speciella upplägg, kanske skulle klara prov i trean sämre än barn på andra skolor. Men det säger sig Eva Kjellenberg inte veta, hon har inte sett proven. Det är heller inte det som är poängen, utan skepsisen mot proven som sådana.
- Barn är mycket känsliga i just den åldern. De kan bli deprimerade om de får veta, att de inte alls är duktiga.
- Ett prov, det är ju bara något som någon har satt på ett papper. Det blir så enspårigt, det är bara en så liten bit av helheten.
- Våra barn håller inte alls på med papper och formulär i den åldern. Men vi har mycket bra resultat i de nationella proven i nian, och det har också gått mycket bra för våra elever i nutidsorienteringen, säger Eva Kjellenberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!