Djurparken, som altlså stängde för säsongen 2 november, kan summera en ökning av både antalet besökare samt sålda årskort jämfört med förra året, 2013. Den väldigt höga gästnöjdheten håller också i sig.
Under 2014 har Kolmården välkomnat 508 000 besökare, en ökning med tre procent från fjolåret – trots färre öppetdagar. Antalet gästnätter på Vildmarkshotellet har ökat med åtta procent från 2013. Årskortsförsäljning till säsongen 2015 – då Kolmården har premiär för Bamses Värld och dessutom uppmärksammar sitt 50-årsjubileum – har också ökat. Redan nu har försäljningen av årskort stigit med 19 procent jämfört med innevarande år.
Varje år genomför också Kolmården en gästundersökning för att få en indikation på vad besökarna tycker om parken. Under de senaste åren har Kolmården legat på en stadigt väldigt hög gästnöjdhet. I år hamnar den på hela 96 procent.
– Vi är självklart stolta över att våra gäster är så nöjda och positiva till Kolmården. Till mångt och mycket är det vår duktiga och engagerade personals förtjänst. De gör ett kanonjobb, vilket våra gäster också uppmärksammat och påtalat, säger Mats Olsson, vd på Kolmården, i ett pressmeddelande.
För tredje året i rad arrangerades också Halloweenfirande på Kolmården och det slutade med en succé. Kolmården hade räknat med cirka 14 000 besökare under helgen, men det slutade på hela 23 000 besökare.
– Det är fantastiskt att få avsluta säsongen med ett Halloweenfirande, en härlig familjehelg där vuxna och barn umgås under festliga former. Både vi som arbetar på Kolmården och våra besökare uppskattar det här inslaget med sin magiska stämning, säger Mats Olsson.