Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Visa handlingskraft"

VTI, Väg- och Trafikinstitutet i Linköping, ska hjälpa till med peka ut stora infrastrukturprojekt som kan passa för OPS-lösningar.
Men om Ostlänken kommer med där, det vet idag ingen.

NORRKÖPING2007-04-04 06:00
På regeringen uppdrag ska nu VTI hjälpa Banverket och Vägverket med OPS-lösningar, alltså offentligt/privata samfinansieringar. Från regionens sida hoppas man ju t ex numera kunna klara hem Ostlänken genom OPS.
Tidsramen för det här arbetet är densamma som för de pågående remissrundorna om väg- och järnvägssatsningarna. Det hela ska alltså avrapporteras till regeringen den 18 juni.

Arlandabanan
Vad VTI ska bidra med är, enligt forskningschefen Jan-Eric Nilsson, professionell kunskap om hur OPS-avtal utformas. VTI har studerat, hur sådana avtal formulerats runtom i Europa. Enda OPS-fallet i Sverige är Arlandabanan.
- Allmänt kan sägas, att det är väldigt viktigt exakt hur man utformar en OPS-modell. Det är mycket lätt att det går fel. Vad vi kan hjälpa till med är bland annat att identifiera fallgroparna, säger Nilsson.

Första mötet
Att prioritera projekten, det är däremot inte VTI:s sak. Och om Banverket kommer att förorda Ostlänken som ett lämpligt fall för OPS, det kan idag ingen säga.
- Det här är så nytt, säger Hans Öhman på Banverket. Det hölls ett första möte i slutet av förra veckan. Ännu finns här ingenting konkret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om