"Visa handlingskraft"
VTI, Väg- och Trafikinstitutet i Linköping, ska hjälpa till med peka ut stora infrastrukturprojekt som kan passa för OPS-lösningar.Men om Ostlänken kommer med där, det vet idag ingen.
Tidsramen för det här arbetet är densamma som för de pågående remissrundorna om väg- och järnvägssatsningarna. Det hela ska alltså avrapporteras till regeringen den 18 juni.
Arlandabanan
Vad VTI ska bidra med är, enligt forskningschefen Jan-Eric Nilsson, professionell kunskap om hur OPS-avtal utformas. VTI har studerat, hur sådana avtal formulerats runtom i Europa. Enda OPS-fallet i Sverige är Arlandabanan.
- Allmänt kan sägas, att det är väldigt viktigt exakt hur man utformar en OPS-modell. Det är mycket lätt att det går fel. Vad vi kan hjälpa till med är bland annat att identifiera fallgroparna, säger Nilsson.
Första mötet
Att prioritera projekten, det är däremot inte VTI:s sak. Och om Banverket kommer att förorda Ostlänken som ett lämpligt fall för OPS, det kan idag ingen säga.
- Det här är så nytt, säger Hans Öhman på Banverket. Det hölls ett första möte i slutet av förra veckan. Ännu finns här ingenting konkret.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!