Drygt 20 olika anbudsgivare lämnade in anbud på att få köra delar av landsbygdstrafiken i västra, mellersta och östra Östergötland.
Bland vinnarna finns både nya och etablerade aktörer.
I samtliga upphandlingar är det trafikstart den 20 juni 2016 för allmän kollektivtrafik och den 1 juli 2016 för så kallad särskild kollektivtrafik, som färdtjänst och sjukresor.
– I samband med att de nya entreprenörsavtalen gällande landsbygdstrafiken träder i kraft uppnår vi även målet att 100 procent av fordonen i den allmänna kollektivtrafiken i Östergötland körs med förnyelsebara drivmedel, säger Paul Håkansson, vd vid Östgötatrafiken.
SamBus AB får kontrakt för allmän kollektivtrafik i Finspång/Rejmyre med omnejd. Entreprenör i detta område är idag Keolis Sverige AB.
Nobina Sverige AB fortsätter att köra allmän kollektivtrafik i Norrköpings omnejd.
Högstad Produktion AB tilldelas kontrakt för allmän kollektivtrafik i Kvarsebo och i Östra Husby med omnejd. Entreprenör i detta område är idag Hällestá Buss AB respektive Vikbolands Taxi 160000 AB.
Buss i Väst AB får kontrakt för allmän kollektivtrafik i Söderköping med omnejd. Entreprenör där i dag är Ringarums Linjetrafik AB.
Vikbolands Taxi får kontrakt för särskild kollektivtrafik i Valdemarsvik med omnejd.
– Den upphandling som vi har gjort syftar till att möta den nya trafiken. Vi kommer till sommaren 2016 att starta närtrafik - det är trafik som i dag inte körs, säger Paul Håkansson.
– Det är en anropsstyrd servicetrafik på landsbygden. Det handlar om dem som bor mer än två kilometer från någon hållplats där det går linjetrafik.
De ska kunna ringa och beställa en resa endera till närmaste hållplats där de kan ta en buss eller till närmaste samhälle där det finns samhällsservice eller kommersiell service.
Det är en konsekvens av att Östgötatrafiken lägger ner olönsamma landsbygdslinjer, vilket trafik- och samhällsplaneringsnämnden vid Region Östergötland fattat beslut om.
– Ja, det var ett paket. Det är alltid så att man skriver mest om det som försvinner, men i det underlaget som vi lämnade till trafik- och samhällsplaneringsnämnden i mars lade vi också förslag om att utveckla närtrafik. Det är en ny trafikform för Östergötland, men som finns i en del andra län, säger Paul Håkansson.