Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Viktiga vägprojekt försenas

NORRKÖPING: Två för Norrköping viktiga vägprojekt flyttas framåt i tiden.
Dels Norrleden, förenandet av E4 och E22 över Händelö.
Och dels utbyggnaden av E22 till Söderköping.

Utbyggnaden av E22 till och förbi Söderköping skjuts upp ännu mer. Ett dystert besked för alla som känner igen situationen på bilden. Foto: Ola Axman/arkiv

Utbyggnaden av E22 till och förbi Söderköping skjuts upp ännu mer. Ett dystert besked för alla som känner igen situationen på bilden. Foto: Ola Axman/arkiv

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-04-03 06:00
Vägverket skickade ut sitt remissförslag, om revideringar av den nationella planen fram till 2015, samtidigt som Banverket skickade ut sitt motsvarande förslag.
För östgötaregionens del bedöms beskeden från Vägverket vara mest dystra. Östsams ordförande Jan-Owe Larsson beklagar särskilt, att förbifarten för riksväg 50 i Motala än en gång prioriteras bort.
- Förra gången knuffades projektet ut av "Trollhättanpaketet". Därför har staten ett moraliskt ansvar för att genomföra nödvändiga åtgärder inom rimlig tid, säger han.
Men att helhetslösningen för E22 genom Norrköping skjuts upp är också allvarligt.
- Norrköpings hamn är hela regionens hamn, och av stor betydelse för industrin i Östergötland. Luftföroreningarna är höga och förseningarna hämmar hamnens utveckling.
Norrleden har nu, liksom utbyggnaden av E22 mot Söderköping, flyttats fram till att inledas (fast kanske inte fullbordas) under perioden 2012-15.
E22 behöver byggas ut av rena trafiksäkerhetsskäl, och förutom att bli säkrare skulle vägen då även bli kortare.
- Den sträckan är ju också första biten på förbifarten förbi Söderköping. Om inte den byggs så byggs väl heller inte förbifarten. Men den behövs ju sannerligen, med de trafikproppar som där är, säger Owe-Larsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om