- Vi känner oss överkörda, säger Christina Bäckmark som jobbar på Vilbergens hemtjänst.
Beslutet att inte göra en ny upphandling när Attendos kontrakt går ut nästa år togs efter att företaget fick betala tillbaka miljoner till kommunen. Ett anonymt brev från en anställd med kritik mot verksamheten har också uppmärksammats.
Men officiellt har den senaste tidens oroligheter ingenting med beslutet att göra.
- Det här är en ideologisk fråga, säger Anneli Carlsson som jobbar på träffpunkten i samma hus som hemtjänsten.
HetsjaktPersonalen på hemtjänsten ställer sig bakom Attendo, trots allt som har hänt.
- Den som skrev det där brevet vet inte vad den pratar om. Ingenting i brevet stämmer, säger Magaly Vargas.
Och miljonerna som företaget fick betala tillbaka till kommunen har inte heller någon betydelse. Ett misstag har begåtts och rättats till, menar Anneli Carlsson.
- Det är en hetsjakt på Attendo som pågår. Kommunen kräver pengar från Attendo och det här med IL Recycling, de ska väl bygga någon ny bro igen. Vad blir nästa grej? säger hon.
OtydligtDet är hanteringen av frågan som personalen är mest upprörda över. Efter beslutet kom ett antal politiker till hemtjänsten för att informera och svara på frågor. Men allt var väldigt otydligt och många frågor fick inga svar.
- Vi fick inte ens svar på frågan om arbetskläder. Några vinterjackor kunde de inte lova, säger Magaly Vargas.
Chefen för hemtjänsten, Pia Bravo, har ännu inte fått frågan om hon vill stanna kvar som chef när kommunen tar över verksamheten.
- Kommunen är skyldig att erbjuda henne att stanna kvar, det har de inte gjort, säger Christina Bäckmark.
InternetmatNågot som kommer förändras är hur matvaruhandlingen kommer fungera efter att kommunen tar över. I dag handlar personalen på Vilbergens hemtjänst på Ica, efter beställningar från sina brukare. Kommunen sköter alla inköp via Coop på internet.
Det kommer att leda till sämre service och kommer även ta mer tid i praktiken, eftersom det ofta blir felleveranser som måste rättas till manuellt, enligt personalen.
En brukare har sagt "jag hoppas att jag dör innan internethandlingen börjar", berättar Maria Lennström på hemtjänsten.