Norrköpingsbon blev av med sitt körkort efter en stroke. Spärrtiden tog slut i juli i år. Men då hade läkaren semester och Norrköpingsbon fick vänta tills augusti med att lämna in ansökan om nytt körkortstillstånd.
– Dagen efter jag hade lämnat in alla handlingar till transportstyrelsen så ringde jag till kundtjänst för körkortsfrågor och fick besked om att min ansökan var komplett och att ansökan låg i "högen" där alla andra ansökningar låg så beskedet var bara att avvakta, sa telefonisten, skriver Norrköpingsbon i sin JO-anmälan och fortsätter:
– Nu har veckorna gått och absolut inget händer, i förra veckan ringde jag till kundtjänst och fick då besked att jag hade fått en handläggare (wow) och att ansökan låg under behandling. Telefonisten sa även att "jag vet att vi ligger lite efter".
Den drabbade Norrköpingsbon anmäler nu Transportstyrelsen för seg handläggning. Hen anser att myndigheten "maskar när det gäller behandling av inkommande ansökningar" och att ärendet är "undermåligt hanterat".
– Har man som myndighet hur många veckor/månader som helst på sig för att komma till ett beslut? Att det är något inom transportstyrelsen som inte fungerar är uppenbart. Om felet är att det är någon överdirektör eller generaldirektör som inte fått varken räkmacka eller lön vet inte jag, men såna här maskningar drabbar tredje man hårt, skriver Norrköpingsbon.