Vårdutbildning rosas och risas
Sjuksköterskeutbildningen i Norrköping får kritik i den stora granskning som Högskoleverket låtit göra av högskolornas vårdutbildningar. Men läkarutbildningen vid Linköpings universitet får däremot toppbetyg.
Sjuksköterskeutbildningen vid Linköpings universitet får kritik bland annat för att det saknas kompetenta lärare och utbildade kliniska handledare.
Men det noteras också att lärarkompetensen skiljer sig avsevärt mellan Norrköping och Linköping. Medan Linköpings sjuksköterskeutbildning har god akademisk kompetens och omfattande forskning dras Norrköping med problem att rekrytera och behålla vetenskapligt kompetenta lärare. Fler lektorer ska anställas, vilket Högskoleverkets utredare anser nödvändigt för att utbildningen ska få bättre forskningsanknytning.
Distansutbildning
Den webbaserade distansutbildningen till sjuksköterska som Norrköping ger i Nyköping får svidande kritik. Studenter vittnar i granskningen om obefintliga möjligheter att påverka utbildningen och avsaknad av diskussioner med lärare.
Myndigheten tycker det är illavarslande att ingen lärare med ansvar för distansutbildningen fanns med på granskarnas platsbesök och uppmanar universitetet att granska utbildningen.
Marie Teder, nytillträdd programstudierektor för sjuksköterskeprogrammet i Norrköping, avböjde igår att kommentera kritiken.
Utbildningarna till specialistsjuksköterska i Norrköping och Linköping får kritik för bristande samarbete mellan lärosätena. Universitetet rekommenderas också att höja kvaliteten på praktiken, förbättra kvalitetssäkringen och utbilda handledarna till lägst magisternivå.
Bättre lärare
På arbetsterapeututbildningen i Norrköping anser verket att lärarkompetensen bör höjas och undervisnings- och examensmetoderna utvecklas. Dessutom kritiseras utbildningen för att enbart ordna praktikplatser på sjukhuset när arbetsterapi växer inom fler sektorer, t ex kommunerna.
Läkarutbildningen vid Linköpings universitet och placerar sig tillsammans med Lunds universitet i toppen av rankingen. Linköping får framför allt beröm för sin moderna medicinska pedagogik med problembaserat lärande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!