Var går gränsen?
Jämfört med samma månad förra året tappade Kungsängen i oktober hela 14 procent av resenärerna på flyglinjen till Köpenhamn.Detta trots att utrikesflyget under samma tid ökade med 7 procent i Sverige som helhet. Totalt ökade flyget med 4 procent.
Ensam operatör på Kungsängen är alltjämt Skyways. Där Jan Bergling, chefen för affärsverksamheten, konstaterar att oktober liksom november normalt är en mycket stark månad.
Han säger att visst finns det en nedre smärtgräns. Men han vill inte precisera, var den går för Norrköpings del.
Tjänsteresorna dominerar stort inom reguljärflyget i Östergötland. Räknar man också in charterflyget hamnar Kungsängen högre, med tillsammans närmare 8.200 resenärer under oktober. Fast jämfört med för ett år sedan är detta likafullt en tillbakagång för totalsiffran, med 12 procent.
Därmed ligger Norrköping näst sämst till i Luftfartsverkets statistik över sina flygplatser. Allra sämst har det gått för Jönköping, som i oktober noterade minus 15 procent. Men just detta kan vara ett dåligt omen för Kungsängen.
Jönköpings flygplats tycks nämligen stå inför sin nedläggning, sedan Skyways nu helt dragit sig ur där. När antalet passagerare på enda linjen, den till Köpenhamn, minskat till 3.300 på månadsbasis hade smärtgränsen för Skyways på den orten nåtts.
Det är ju också Skyways, som trafikerar länets båda flygplatser. Bolaget har nu fler passagerare till Köpenhamn från Linköping än från Norrköping. Till det kan då också läggas turerna mellan Linköping och Arlanda. Reguljärflyget ligger på en klart högre nivå i Linköping än i Norrköping.
Lamt gensvar
På senare tid har talats om att "saxa" tidtabellerna på de båda östgötaflygplatserna, så att de bättre passar in i varandra. En flygplats med två landningsbanor, har detta kallats. Man tänker sig då också flygbussar mellan de båda kommunerna.
Här har Berling dock mindre goda erfarenheter. Han uppger, att Skyways redan i augusti lade fram ett förslag om nya avgångstider men är nu förvånad över det lama gensvaret.
- Vi tycker att responsen uteblivit. Vi hade uppfattningen att de båda kommunala marknadsföringsbolagen skulle hantera frågan, men vi har inte hört något sedan.
- Kommunerna och näringslivet måste ta ansvar för flyget, det kan inte vi göra. Är det inte längre lönsamt så kan vi bara dra vidare. Någon eldsjäl måste driva frågan. Om han sedan kommer från någon kommun eller från näringslivet, det spelar ingen roll.
Hur länge?
Naturligtvis kan inte Skyways tillåta sig att tappa hur många passagerare som helst i Norrköping.
- 10-12 procent på årsbasis, det kan man ju inte fortsätta med hur länge som helst. Nu hotar ju också Ryanair med fler linjer. Satsar de ännu hårdare på Skavsta tar de helt klart fler passagerare från oss.
Ett viktigt datum för Kungsängen är fredag i nästa vecka. Luftfartsverkets styrelse ska då ta ställning till en utredning, där framtiden för de tre flygplatserna i Jönköping, Karlstad och Norrköping pekas ut.
Betyder vad?
Det viktiga styrelsemötet har förlagts just till Karlstad - vad nu detta val kan tyda på.
Flygplatschefen på Kungsängen Mari Torstensson ser med spänning fram mot den där fredagen. Men säger också att den bara är ett steg på vägen, Kungsängens öde kommer inte att slutligt avgöras där.
För om Luftfartsverket vill dra sig ur så är detta en regeringsfråga. Men i så fall kan ju också nya vägar, med andra intressenter, öppna sig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!