Var femte elev i tvåan behöver stöd med läsning
Detta enligt en kartläggning, som genomfördes i Norrköping i slutet av vårterminen förra året.
Det handlar inte om någon vetenskaplig undersökning, eftersom det har varit upp till enskilda lärare att - utifrån egen erfarenhet men även med hjälp av olika bedömningsredskap - bedöma sina elevers läsförmåga.
Men flertalet skolor har använt sig av samma läsutvecklingsschema för bedömningen. Och resultaten måste ju hursomhelst vara viktiga och intressanta.
Andelen elever med läsproblem varierar mellan 13 procent (Djäkneparken, Regnbågen) och 21 procent (Ektorp, Victoria). Men eftersom grunderna för bedömningen varierat är det ingen poäng med att, enbart utifrån dessa siffror, jämföra olika skolenheter.
När det gäller barns läsutveckling kan takten ju variera avsevärt, och processen måste också få ta sin tid. Dock anses det klarlagt, att om en elev andra terminen i tvåan fortfarande inte kan läsa eller gör det mycket osäkert, då handlar det inte bara om att ge mer tid. Då måste aktiv hjälp till.
En viss kompetensutveckling för lärarna har genomförts under fjolåret. Under våren ska rektorer samt lärare med ansvar för årskurs 2 bjudas in av utbildningskontoret till pedagogiska samtal utifrån kartläggningen. Även läspedagoger och specialpedagoger ska då inbjudas.
I slutet av vårterminen i år ska en likadan bedömning göras av årets tvåor. Man får då underlag för att se, om de åtgärder som genomförts under året också har lett till bättre resultat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!