Vad var det vi sa?
NORRKÖPINGDet blev som Folkbladet redan avslöjat:Reidar Svedahl återvänder till flygbolagsbranschen, efter sina succéfyllda år som VD för Destination Norrköping och Symfoniorkestern.- Ja, jag blir VD för Sveriges nya lågprisflygbolag Goodjet och det känns som en mycket spännande utmaning, säger Reidar Svedahl.
Men att våga ta det här steget nu, mitt i lågkonjunkturen?
- Det ser jag inte som någon risk, utan tvärtom tror jag lågkonjunkturen kan vara till fördel för ett lågprisföretag som vårt, säger Reidar Svedahl.
<b>Folk vill flyga</b>
- Folk vill flyga, bara priset är det rätta. Och lågkonjunkturen tvingar även affärsresenärer att bli prismedvetna och jag kan berätta att vi redan idag fått 1.000 biljettbeställningar från ett stort svenskt företag, på resor till Paris och Nice. Detta trots att vårt premiärflyg går först den 25 april.
- Och vi siktar på att redan i år flyga 75.000 passagerare mellan Göteborg och Frankrike.
<b>? Varför har ni valt just Frankrike och de här två städerna som destinationer?</b>
- Dels för att Frankrike är världens största turistland med 75 miljoner besökare varje år och däribland även många svenskar och dels har Sverige och inte minst Göteborg och Volvo många affärsresenärer, vilka vi ska försöka få över till våra flygplan.
- Men så snart vi har säkerställt en framgångsrik etablering från Göteborg, har vi planer på ytterligare expansin i Skandinavien, säger en optimistisk Reidar Svedahl.
<b>? Har du många anställda?</b>
- Till en början blir vi uppåt 40 anställda och det räcker för verksamheten med flyg till Paris och Nice. Bland dessa anställda finns också förra platschefen Camilla Nilsson från Louis De Geerhallen i Norrköping, som ska arbeta med marknadsföring och biljettbokning i flygbolaget.
<b>? Du själv kommer att pendla mellan hemmet i Norrköping och jobbet i Göteborg, nära den stora affärsgatan Avenyn?</b>
- Ja, det blir tåget som gäller, men inte dagligen utan vissa nätter ligger jag kvar i Göteborg.
<b>? Kommer du att ha utrymme för dina visioner och framtidsidéer i den nya verksamheten?</b>
- Ja, det finns säkert möjligheter att utveckla och förbättra lågprisflyget framöver. Men först och främst nu är det en miljon detaljer som ska klaras av fram till premiärflyget den 25 april.
- Allt från att beställa kaffekoppar med våran logga på, till att anställa stewarts och flygvärdinnor.
- Men givetvis har jag en jättestor fördel av mina erfarenheter från tiden i Spanair och det underlättar mycket i planeringsjobbet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!