Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vad fick oppositionen veta?

Frågan om Swedjets tillstånd från Luftfartsverket har spelat en viss roll i kommunens hantering av flygplatsgarantin.
Oppositionsrådet Jörgen Rundgren (m) är kritisk mot att det i kommunstyrelsen gavs intryck av, att Swedjet redan skulle ha fått sitt tillstånd.

NORRKÖPING2004-05-26 06:00
- Det ställdes från oppositionen frågor om Swedjet, som ju ingen kände till. Vi fick svar med innebörden att det är klart att de är seriösa, det visas ju bland annat av att de fått tillstånd från Luftfartsverket, säger Rundgren.
Men som framgår av artikeln här intill har Swedjet inget tillstånd alls ännu. Det behöver, i och för sig, inte vara något konstigt och Rundgren säger sig heller inte ha orsak att ifrågasätta Swedjet. Men han är kritisk till frågans hantering.

På samma sätt
- Det är allvarligt, men dessvärre är man ju lite luttrad. På ungefär samma sätt var det ju, när beslutet om saneringen för Plantagen på Lagerlunda togs i stadsplaneringsnämnden. Då fanns uppgifter i en konsultrapport, om att det skulle kunna kosta tiotals miljoner. Men det kom aldrig fram.
- När det sedan gäller Swedjet står det väl klart, att det inte är någon jättestor intressent som står bakom, utan en entrepenör. Men det kan ju också vara gott och väl.
Margaretha Ericsson (kd) uppger, att kommunstyrelsemötet där det beslöts om garantin var bland det rörigaste hon någonsin varit med om:
- Och jag kunde inte förstå varför man inte kunde vänta med beslut, tills man hade bättre underlag. Här ändrades uppgifter under sammanträdets gång.

Rörigt möte
Enligt Margaretha Ericsson var kommundirektör Björn Johanssons genomgång av frågan "rörig". Hon ställde därför en uttrycklig fråga:
- Jag sa att jag av genomgången fått uppfattningen, att Swedjet fått driftstillstånd. Nu frågade jag, om det verkligen var så det förhöll sig.
- Då sa ingen ifrån, och det måste jag ju uppfatta som att de hade tillstånd.
När vi ringer upp kommundirektör Björn Johansson visar det sig, att han överhuvud taget inte känner till att Swedjet ännu inte har några tillstånd från Luftfartsverket. Han har inte haft någon anledning att kontrollera den saken.

Allt annat klart
Johansson uppger att han till kommunstyrelsen förmedlade information, som han fått av Kungsängens marknadschef Per Nede.
- Jag talade överhuvud taget inte om tillståndsfrågan, eftersom jag inte kände till den. Vad jag förmedlade var, att allting annat var klart och att det nu bara hängde på garantin från kommunen.
Ett missförstånd som, enligt Björn Johansson, reddes upp under sammanträdet var att det inte, som man först uppfattat, var flygplanleverantören som ställt villkor om garanti från Norrköpings kommun.
- Utan det var investerarna, som villkorade. Det där klarades ut, när jag ringde upp Göran Lindén (Swedjets VD).
Som Folkbladet redovisat var det förslag till beslut, som kommunstyrelsen fick att ta ställning till, så illa formulerat att det i princip skulle ha gett Swedjet vetorätt över Kungsängen för all framtid.
Den formulering, som majoriteten till slut beslöt om innebär i stället, att kommunen fem år framåt garanterar att Kungsängen fungerar "as before". Som hittills alltså.
Och bråttom värre var det alltså. Beslutet togs, trots att det egentligen inte var någon beslutssammanträde.
- Jag har aldrig varit med om att man hastat fram en fråga på det här viset, säger Margaretha Ericsson kritiskt. Man kunde ha utlyst ett extra sammanträde, eller man kunde ha delegerat frågan till gruppledarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om