Lars Stjernkvist (S) var kommunstyrelsens ordförande då han i november 2020 fattade ett ordförandebeslut – som godkändes av en enig kommunstyrelse – om att omedelbart avbryta allt samarbete med Niclas Adler. Han kom också att spela en roll för de processer som till slut avsatte kommunalrådet Reidar Svedahl (L) vid en fullmäktigeomröstning i februari 2024. Och dagens kommunstyrelseordförande Sophia Jarl (M) har att hantera en juridisk process när Norrköpings tingsrätt inom några månader väntas säga sitt om den stämning mot Stjernkvists ordförandebeslut som Niclas Adler lämnat in till domstolen.
– Jag kommer att respektera tingsrättens beslut hur det än blir, sa Niclas Adler till mig när vi nyligen möttes under ett par timmar på Folkbladets redaktion i Norrköping. Jag ville försöka förstå lite mer om vad han är för en person och vad han egentligen vill ha det gamla oljekraftverket ute i Marviken till. Gjorde jag det? Kanske. Jag skulle vilja säga att Adler är en riskentreprenör som på gott och ont söker sig fram när det gäller Marviken och när det gäller affärer i stort.
Niclas Adler har en civilekonomutbildning och en filosofie doktorsexamen (PhD) på ekonomiprogrammet från Handels i Stockholm. Sedan ungdomen har den nu 53-årige Adler ägnat sig åt företagande i många olika bolag, i många olika branscher och på många olika håll i världen. Förluster, framgångar, konkurser och vinster har kantat hans gärning. Från sin tid som vd på Jönköpings internationella handelshögskola är han också professor i entreprenörskap.
– Jag vill hitta tekniska lösningar på sådant som borde kunna fungera bättre. Jag insåg också tidigt att utan ekonomiska resultat ute i företagen så händer det ingenting, sa Niclas Adler.
På Marviken vill han bygga ett kluster av företag som kan göra det billigare att producera fossilfri energi.
– Idag råder faktor fyra; det är runt fyra gånger dyrare att producera till exempel biokol och flygbränsle än att bara hämta upp kol och olja ur marken. Och det är för stor kostnad för att det ska sätta fart. Vi behöver ner på faktor två för att ekonomin och investeringarna ska komma i stor skala, sa Adler.
Han söker sig fram därute på Marviken. Där finns en batteripark som stärker upp elnätet. Projektplaner för att ta till vara värmen från datorer, för att bygga "smarta städer" och för att odla energigräs som kan bli biomassa för att göra biokol som kan göra det billigare att göra fossilfritt stål och cement och projekt för att bygga mindre kärnkraftsreaktorer där den heta ångan tas tillvara för att göra vätgas, har avlöst varandra och hakat i varandra.
– Att få till ett energikluster på Marviken, inte minst med en fabrik för fossilfritt flygbränsle, skulle verkligen kunna göra skillnad i södra Sverige, sa Adler.
Han är ingen riskkapitalist; han har ingen fond med investeringsmiljarder i ryggen. Han är mer av en "riskentreprenör" som ger sig in i en affär som till exempel Marviken för att försöka få ihop en helhet av företagare och investerare som lyfter värdet på Marviken.
– Når vi dit kan jag tänka mig att vara kvar som en liten aktieägare, sa Adler.
Han är en riskentreprenör även på andra sätt. Det som gör att kommunstyrelsens beslut om att "tills vidare" avbryta allt samarbete med Adlers bolag fortfarande gäller är att det finns många rykten om osunda kopplingar mellan kinesiska affärsmän/kinesiska staten och Niclas Adler. Vi talade en hel del om de där sakerna.
Adler har tillsammans med den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt arbetat för en stor kinesisk fond som letade investeringar i Sverige, Säpo har förhört honom som vittne i den spektakulära rättssaken om att kinesiska affärsmän – som Adler kände sedan sin tid i Jönköping – försökte tvinga en dotter till den i Kina fängslade kinesisk-svenske förläggaren Gui Minhai att upphöra med sin kritik mot Kina. Det finns också andra affärskopplingar mellan Kina och Adler.
– Jag tar inte ställning för Kinas politiska system. Men ekonomin är väldigt innovationsdriven. Omställningen som pågår i Kina är kraftfull. Och som Göteborgare ser jag ju vilket enormt affärsmässigt lyft det kinesiska ägandet i Volvo har inneburit för företaget och för hela stan, sa Niclas Adler innan han satte sig i bilen och åkte ut till Marviken för att möta ett par amerikaner.
Så här ser jag på saken: Är Adler en skurk? Nej. Är han en risk? Ja. Är han en chans? Ja. Han borde nog också dra tillbaka sin stämning mot kommunen.