Han sitter i styrelsen i föreningen, som samlar 400 entusiaster, mestadels tidigare anställda vid F13. Under åren som flottiljen var i bruk, 1943-1994, hade totalt 10 000 personer anställning där.
– Så det finns en uppsjö med historier att berätta. Många bara väntar på att vi ska starta, säger han.
Senast i septemberFöreningen likställer F13 vid textilindustrin i Norrköping och ser en stor vikt, och potential i, att berätta om dess historia. På senare tid har föreningen fått en strid ström nya, unga medlemmar som vill berätta.
– Vi vill göra en levande utställning, visa flygplan, kringutrustning och föreläsa. Kanske kan man samarbeta vid konferenser, exemplifierar Nicklas Lennartsson.
Föreningen har ett gott samarbete med Flygplansmuseum i Linköping och därifrån har man nu fått erbjudande om att få JA 37 Viggen. Senast i mitten av september måste man dock ha fått klartecken med tak över huvudet för planet, något som fått Folkpartisterna Mathias Sundin och Reidar Svedahl att haka på kroken.
Bara början– Det här är en fantastisk idé, till nästan ingen kostnad. Det är unikt inom kommunalvärlden! Det enda de efterfrågar är att slippa betala hyran för en hangar. Jag kommer ta upp det här på nästa ks och så hoppas jag att vi kan fatta ett beslut direkt efter sommaren, säger Mathias Sundin.
Reidar Svedahl ser en stor potential i ett museum:
– Nio av tio norrköpingsbor tycker att det är viktigt att bevara F13. Och tänk vilken besökspotential! Det här är en oslipad diamant, det vi ser nu är bara början.
Läs mer i onsdagstidningen, som även finns som e-tidning här på webben.