Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Utbildning gör stor skillnad

Ett nytt land, nytt språk, nya sociala koder. Lägg till hög arbetslöshet och att grannarna kommer från samma land som dig själv, och chansen för en lyckad integration är liten. Då finns Somaliska Kulturföreningen, som en hjälpande hand.

Utbildar föräldrar. Mohamed Osman är ordförande i Somaliska kulturföreningen och ser tydliga effekter av de seminarier som hålls med föräldrar.

Utbildar föräldrar. Mohamed Osman är ordförande i Somaliska kulturföreningen och ser tydliga effekter av de seminarier som hålls med föräldrar.

Foto: Carolina Nilsson

NORRKÖPING2014-05-17 09:13

Just nu avtar flyktingströmmen från Somalia till Sverige, men de senaste åren har många bosatt sig i Norrköping. De flyr undan krig och förföljelse och ser lyckan i att få komma till Sverige. Så kommer de hit och kulturkrocken blir total, menar Mohamed Osman, ordförande i Somaliska Kulturföreningen.

– Språket är den största kulturkrocken. I Somalia är människorna vana att gå runt och hälsa på alla och prata med de i affären. Här kan de inte göra sig förstådda någonstans, säger han.

Genom föreningen träffar han nästan alla somalier som flyttar hit. Det man främst ser ett behov av är utbildning av föräldrar om hur det fungerar i det svenska samhället. Framför allt i skolan. Under dialogerna i Hageby för några veckor sedan vittnade lärare från Söderportens skola exempelvis om låg uppslutning på föräldramöten. Något Mohamed Osman förstår.

– I Somalia är skolan auktoritär. Föräldrarna lämnar därför över allt ansvar för sina barn till skolan för skolgången.

Här ser det ju helt annorlunda ut.

– Det handlar alltså inte om att de inte bryr sig om sina barn, utan att de tror att de inte ska lägga sig i skolans uppgift.

Det här leder till flera problem, anser Mohamed Osman.

– Barnen är ju inte sena med att inse det här, och gör som de andra barnen i skolan. De säger emot lärarna och kan till och med vara ännu värre än de andra. Föräldrarna lägger sig ju ändå inte i.

Här ser Mohamed Osman två viktiga parametrar: dels måste skolan göras mer individanpassad, dels måste föräldrarna fås med på banan.

– Svenska skolan är anpassad för ett barn som är född här och som har börjat förskolan vid ett års ålder och föräldrarna är helst akademiker. Då finns goda förutsättningar att barnet klarar sin skolgång, menar han.

Genom seminarier som arrangeras av föreningen får föräldrarna chans att diskutera:

– Det är bara genom att få med föräldrarna som barnen kan lyckas. Fungerar det inte hemma, fungerar det inte i skolan. Och det är tyvärr oftast föräldrarna som ställer till att kommunikationen inte fungerar.

Läs mer i lördagstidningen, som även finns som e-tidning här på webben.

Vad gör föreningen?

FOLKBLADET I HAGEBY

Somaliska Kulturföreningen ser ett stort behov av att utbilda föräldrar hur det svenska samhället fungerar, framför allt skolan.

Under dialogerna i Hageby för några veckor sedan vittnade lärare från Söderportens skola exempelvis om låg uppslutning på föräldramöten.

Detta beror, enligt föreningens ordförande Mohamed Osman, på olika kulturer. I Somalia är skolan auktoritär, föräldrarna inte bjuds in. i Sverige förväntas föräldrarna vara delaktiga i skolan.

Han menar att det oftast är föräldrarna som ställer till att kommunikationen inte fungerar.

Föreningen anordnar därför utbildningar för föräldrar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om