Unik miljörÀttegÄng inledd
NORRKĂPINGI gĂ„r inleddes en unik rĂ€ttegĂ„ng mot kaptenen och maskinchefen pĂ„ fartyget Figaros. De stĂ„r Ă„talade för att ha slĂ€ppt ut olja rakt ut i Ăstersjön i februari i Ă„r. Om utslĂ€ppet har skett avsiktligt eller pĂ„ grund av en trasig ventil i fartyget, som de bĂ„da Ă„talade pĂ„stĂ„r, Ă„terstĂ„r att se. RĂ€ttegĂ„ngen fortsĂ€tter i dag och i morgon.
I gĂ„r inleddes rĂ€ttegĂ„ngen mot kaptenen Guido Buck (ej pĂ„ bilden) och maskinchefen Gregorz Chmiel (t h) pĂ„ fartyget Figaros. Fartyget misstĂ€nks ha slĂ€ppt ut olja i Ăstersjön i februari i Ă„r. PĂ„ bilden syns Ă€ven maskinchefens advokat, Claes Broman (t v). FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto: Fotograf saknas!
De bÄda Ätalade nekar till brott. Det har inte varit tekniskt möjligt för dem att tömma ut olja rakt ut i havet pÄ det sÀtt Äklagaren pÄstod, menade de. Men en Jas Gripen-pilot vittnade under gÄrdagen om hur han frÄn hög höjd sett en strimma av nÄgot i vattnet alldeles styrbord om fartyget, nÄgot som inte borde ha funnits dÀr.
<b>Piloter vittnen</b>
Det var den 13 februari i Ă„r som tre Jas Gripen-piloter i tvĂ„ plan observerade ett oljebĂ€lte i Ăstersjön utanför VĂ€stervik. TvĂ„ av piloterna Ă„kte i ett och samma plan.
En av dem kunde alltsÄ se hur en strimma av nÄgot som liknade olja befann sig precis styrbord om fartyget och kanske ett femtiotal meter bakom det. Strimman ledde mot det större oljebÀltet nÄgra kilometer söderut. NÀr piloterna flög nÀrmare kunde namnet Figaros utlÀsas pÄ fartyget.
- Oljan lÄg rakt i kölspÄret efter fartyget. För mig rÄdde ingen tvekan varifrÄn det kom, sa en av piloterna i gÄr.
DÀremot sÄg han inte nÄgot pÄgÄende utslÀpp frÄn fartyget utan endast bÀltet nÄgra kilometer söder om Figaros. Piloterna videofilmade utslÀppet och bilderna visades redan under hÀktningsförhandlingarna.
<b>SlÀpptes</b>
Kaptenen och maskinchefen greps nÀr fartyget anlÀnde till Norrköping och fartyget togs i förvar. Efter hÀktningsförhandlingarna, dÀr kaptenen lÀmnade en bankgaranti pÄ en miljon kronor, slÀpptes de bÄda pÄ fri fot och fartyget fick lÀmna hamnen. Innan dess hade prover tagits pÄ flera stÀllen i fartyget. NÄgra av dessa prover visade sig senare vara i stort sett identiska med prover som togs i havet utanför VÀstervik, dock inte alla.
Efter hÀndelserna i Sverige lÀmnades fartyget in pÄ ett varv i Tyskland. Enligt försvarsadvokaterna var det för att undersöka vad som skulle ha kunnat orsaka utslÀppet. PÄ varvet upptÀcktes att en ventil mitt i skeppet inte slöt tÀtt ordentligt. FrÄn den skulle det kunna ha lÀckt ut lja. PÄ varvet rÀttades Àven en del andra saker till, sÄsom en felaktig koppling som gjorts frÄn en av pumparna.
<b>Omöjligt pumpa ut</b>
Trots denna felaktiga och ej tillÄtna koppling vid en av pumparna menade advokaterna att det Àr omöjligt att nÄgon avsiktligt pumpat olja till kölen och dÀrifrÄn via en ledning ut pÄ dÀck sedan tömt oljan i havet, vilket Äklagaren hÀvdade. Likadant sa maskinchefen.
- Jag sÀtter alla mina pengar pÄ att det inte Àr tekniskt möjligt. Det har heller inte varit nÄgon annan i maskinrummet som kunnat göra nÄgot dÀr. Om inte en rymdvarelse smet in nÀr jag var pÄ fikarast eller sÄ, sa Gregorz Chmiel under förhören i gÄr.
<b>FortsÀtter i morgon</b>
Faktum kvarstÄr att oljan i vattnet stÀmmer överens med de prover somt togs pÄ olja i vissa delar av fartyget.
Faktum kvarstÄr ocksÄ att det Àr helt gratis för kaptenen pÄ Figaros att lÀmna spillolja i VÀsterÄs samt att tankarna inte alls var fulla sÄ det var ingen panik med att tömma. Enligt maskinchefen var en tid redan inbokad i VÀsterÄs för tömning.
I dag ska bland annat Sjöfartsverkets inspektör Pekka Piirainen höras om sina iakttagelser vid en unders ökning av fartyget i hamnen. I morgon vÀntas ytterligare vittnesförhör samt slutplÀderingar.