Det var förra veckan när Bo Gustavsson parkerade på Ankarets parkeringshus inne i centrum som han möttes av en otrevlig överraskning.
Han behövde köpa ett par nya skor och var klar redan efter 25 minuter, men när han kom tillbaka till bilen som stod parkerad på en plats för rörelsehindrade hittade han en gul liten lapp i framrutan.
En bot på 995 kronor.
Detta trots att han hade en giltig biljett och ett giltigt parkeringstillstånd för rörelsehindrade i framrutan.
– Jag trodde att det var någon som jäklades med mig. Det händer väl att folk som fått böter sätter boten på en annan bil istället, jag trodde det var det som hänt, men nej då. Det var min bil det gällde, säger han.
Problemet visade sig vara den olyckliga placeringen av biljetten.
Den skymde delar av tillståndet.
”Det går inte att utläsa tillståndets giltighetstid eller giltighet”, skriver parkeringsbolaget Apcoa Parking i ett svar.
– Jag tänkte bara att jag lägger biljetten tillsammans med tillståndet så att de ser att jag har ett, säger Bo.
Lite senare lyckades han få tag på en parkeringsvakt på våningen nedanför för att försöka reda ut det hela, men trots att han visade upp såväl tillstånd som biljett gick det inte att få boten riven där och då.
Istället fick han beskedet att han var tvungen att överklaga det hela till Hojab Parkeringsservice.
– Parkeringsvakten sa att det fuskas så mycket med sådana här tillstånd i dag. Det är ju som att indirekt säga att jag fuskar med det. Jag tycker det är förjäkligt.
”Parkeringsvakterna har som regel inte rätt att återkalla utfärdade kontrollavgifter”, skriver Apcoa.
För att undvika att sådant här ska inträffa gäller det att vara noga med att ha tillståndet väl synligt och avläsbart.
Bo har nu överklagat ärendet till Hojab Parkeringsservice och hoppas få boten riven.